Computerworld News Service: Analysehuset Gartner råder it-lederne til ikke at understøtte Apples kommende iPhone, fordi Apple ikke har nogen intentioner om at tilbyde funktioner til business-kunder.
"Skåret ind til benet er iPhone en iPod med mobil-funktionaliteter, og det er vigtigt, at man ser den fra det synspunkt," siger analytiker i Gartner, Ken Dulaney.
Mangler firewall
IPhone kan købes i USA fra slutningen af måneden.
Den ser ud til at være et fantastisk produkt til konsumentmarkedet, men forretningesmanden har knapt så meget at bruge Apples mobil til, mener Ken Dulaney.
Ud over at mangle en firewall understøtter den ikke Microsoft Exchange eller Lotus Notes, så virksomhedsbrugere er nødt til at forwarde e-mail til en internetudbyder.
"Din e-mail er et sted, der ikke er sikret. Der er ingen firewall i enheden. Der er ingen mulighed for at fjerne data, hvis du mister din iPhone," siger Ken Dulaney.
Overhovedet ikke til business
Analytiker i IDC, Randy Giusto, er enig med Ken Dulaney.
"Virksomheder har kun en lille eller slet ingen interesse i iPhone, og Apple markedsfører slet ikke til det segment," siger han.
IPhone har slet ikke sat sig i position i forhold til it-verdenen, mener Randu Guisto
"Det er en meget personlig enhed. De fleste virksomheder vil nok ikke understøtte iPhone i virksomhedens netværk," siger han.
AT&T tror på forretningsverdenen
Det kan godt være, at Apple ikke henvender sig direkte til forretningsfolk med den kommenden iPhone. AT&T, der har eneretten på iPhone i USA, forventer at mærke en efterspørgsel fra bussiness-kunder.
AT&T forbereder annoncer rettet mod virksomheder og forbereder virksomhedens back-end, så den understøtter iPhone til virksomheder.
Gartner tror dog ikke meget på AT&Ts drømme om at sælge iPhones til bussiness-kunder.
"Virksomheder køber ikke en iPhone til deres medarbejdere, så de kan købe musik og sidde og se film," siger Ken Dulaney, der ser iPhone som et fantastisk produkt til konsumentmarkedet.
Oversat af Christian Carlsen