Artikel top billede

Virksomhederne både markedsfører og henter inspiration i virtuelle verdener som for eksempel Second Life.

Sælg sko og biler og alt andet i virtuelle verdener

Virksomheder holder et vågent øje med online-universerne, der er idelle til markedsføring over for de unge forbrugere.

Computerworld News Service: ”Jeg forstår det ikke helt, men jeg ved, at jeg bør lære at forstå dem”.

Denne respons hører Sandra Kearney ofte, når hun spørger erhvervsledere om virtuelle verdener. Sandra Kearney er direktør for IBM’s nye 3D internet.

"Virksomhederne siger: Vi missede internettet, og vi vil ikke også misse dette her," fortæller hun.

Rettet mod teenagere

Bilproducenten Toyota bruger allerede virtuelle miljøer til at vække unge forbrugeres interesse for den nye Scion-model, der henvender sig specifikt til unge førstegangskøbere.

"Vi har investeret et betydeligt sekscifret beløb i virtuelle samfund verden over," siger Adrian Si, interaktiv marketingsmanager for Toyotas Scion.

For eksempel er virksomheden eneleverandør af Scion-biler i Numedeons virtuelle undervisningsunivers, Whyville, der er skabt til børn i alderen otte til femten år, og som blandt andet informerer brugerne om billån.

Unge overvejer allerede i teenage-alderen hvilken bil, de kunne tænke sig at købe. Og hvis de i en tidlig alder får positive oplevelser med Toyota, vil de være mere tilbøjelige til at pege på netop en Toyota-model, når de står hos forhandleren, håber virksomheden.

Toyota fangede bølgen

Selv om Scion kun har få år på bagen, er det blevet et mærke, som Toyota kan tillade sig at tage chancer med. Chancer, som producenten ikke kan tillade sig med sine mere etablerede mærker, forklarer Adrian Si.

Udover Whyville, reklamerer Toyota også i det populære Second Life og skal i gang med et samarbejde med Gaia Online, hvis brugere primært er teenagere.

Pepsi er et af de multinationale selskaber, der endnu ikke har taget springet, men som i øjeblikket afsøger markedet.

Online fokusgrupper

"Vi er blevet pirret og i færd med aktivt at kigge markedet i gennem," siger Julius Akinyemi, direktør for nye teknologieri Pepsi.

Sodavandsproducenten er særligt interesseret i muligheden for at interagere med og direkte påvirke forbrugerne.

Udover muligheden for at markedsføre Pepsi-produkter i et lyntempo, er virksomheden interesseret i at samle input fra online-brugerne og bruge dem på nye produkter, forklarer Julius Akinyemi.

Legetøj med online-kode

Det bliver vigtigere og vigtigere for virksomheder at bygge bro mellem virtuelle samfund og den virkelige verden, for at sikre en succesrig virtuel tilstedeværelse, mener IBM’s Sandra Kearney.

Som eksempel bruger hun legetøjsproducenten Ganz, som i sin Webkinz-serie tilbyder forbrugerne en kode til sit virtuelle Webkinz-univers, så børnene også kan lege med virtuelle versioner af legetøjet.

Oversat af Pola Rojan




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Threats 2024: Sådan arbejder de it-kriminelle – og sådan beskytter du dig

De cyberkriminelle har udviklet sig betydeligt, arbejder professionelt, fleksibelt og udnytter hinandens specifikke kompetencer – omtrent som en velsmurt koncern med klar ansvarsfordeling – og har ofte en klar politisk eller kommerciel motivation. Det stiller også nye krav til din tilgang til cybersikkerhed, og på Cyber Threats 2024 får du viden, som gør dig i stand til bedre at prioritere, planlægge og eksekvere en tidssvarende cybersikkerhedsstrategi.

06. november 2024 | Læs mere


Cyber Threats 2024: Sådan arbejder de it-kriminelle – og sådan beskytter du dig

De cyberkriminelle har udviklet sig betydeligt, arbejder professionelt, fleksibelt og udnytter hinandens specifikke kompetencer – omtrent som en velsmurt koncern med klar ansvarsfordeling – og har ofte en klar politisk eller kommerciel motivation. Det stiller også nye krav til din tilgang til cybersikkerhed, og på Cyber Threats 2024 får du viden, som gør dig i stand til bedre at prioritere, planlægge og eksekvere en tidssvarende cybersikkerhedsstrategi.

12. november 2024 | Læs mere


Fremtidens digitale kraftværk: Tag styringen med dit ERP-system

I dag ligger moderne ERP-platforme i skyen og opdateres adskillige gange årligt. Samtidig får man nærmest pr. automatik adgang til en omfattende portefølje af integrationer, add-ons, 3. partsmoduler, BI og avancerede funktioner til AI/ML-understøttelse af forretningsprocesser. På denne dag går vi derfor i dybden med, hvad det betyder for din virksomhed. Uanset om I har migreret til en cloudbaseret platform eller planlægger at gøre det indenfor en overskuelig fremtid.

13. november 2024 | Læs mere