Computerworld News Service: I løbet af de seneste måneder har købet af webMethods været den største nyhed fra Software AG, men virksomheden finpudser fortsat sit mainframe-software og sin strategi.
Sædvanligvis har Software AG's administrerende direktør Karl-Heinz Streibich stået for udviklingen af virksomhedens mainframe-software, men han har rigeligt at se til efter købet af webMethods.
Software AG har derfor udnævnt en teknisk direktør, Joe Gentry, som blandt andet skal tage sig af udviklingen af nye versioner af virksomhedens Adabas-database og Natural-programmeringssprog.
Ustruktureret data
Virksomheden håber på, at udnævnelsen vil sende et budskab til kunderne og markedet om, at Software AG er klar til at forny sin software og at indtage en førende position på markedet.
Software AG udgav i februar sidste år nye versioner af sine mainframe-produkter: Adabas 2006 og Natural 2006.
Begge produkter er designet til at støtte serviceorienteret arkitektur, som er webMethods speciale, og internetservice.
"De næste versioner af produkterne er sandsynligvis klar om mellem halvandet og to år," siger Joe Gentry.
"Den næste version af Adabas kommer nok til at fokusere på håndtering af ustruktureret data som online-informationer og på at levere bedre, mere Google-agtige søgemuligheder,” tilføjer han.
Støtte til open source
Data-arkivering bliver også mere og mere afgørende, og Software AG forventer, at mængden af informationer, der lagres i mainframe-arkiver, bliver fordoblet i løbet af de næste par år.
Software AG vil fortsætte støtten til open source-teknologi og planlægger i den forbindelse at tilføje Ajax-egenskaber til Natural-applikationens udviklingsplatform.
Virksomheden leverer i forvejen en Eclipse-brugerflade til Natural og er medlem af både Eclipse Foundation og OpenAjax Alliance.
Samarbejde med fjenden
IBM er Software AG's største konkurrent inden for mainframe-software, men på samme tid nyder Software AG godt af samarbejdet med IBM's mainframe hardware-afdeling.
Joe Gentry mener ikke, at der på nuværende tidspunkt er nogen grund til, at Software AG skal købe yderligere mainframe-teknologi, men virksomheden kigger sig alligevel hele tiden om efter ny teknologi hos andre virksomheder.
Software AG ønsker fortsat at vokse rent geografisk, selvom man lige har oprettet forretninger i Israel og Japan.
"Næste år vil vi bevæge os ind på det latinamerikanske marked," siger Joe Gentry.
Oversat af Ditte Thøgersen