Computerworld News Service: Med Google Gears kan softwareudviklere bygge web-applikationer, som kører, selv om brugerne ikke er online.
Under Googles første Udviklernes Dag, der torsdag blev afholdt i 10 storbyer verden over, beskrev en af udviklerne bag værktøjet, Andy Palay, de udfordringer, som udviklergruppen stødte på i dens arbejde.
Holdets vigtigste ærinde var at fjerne en af de væsentligste barrierer for softwarepakken Google Apps, nemlig at brugerne var nødt til at være online for at kunne bruge pakkens e-mail-system, kalender og andre applikationer.
Når brugerne har lyst
I begyndelsen var udviklerholdet imidlertid bekymret over, hvorvidt det allerede var for sent at gøre noget ved det:
”I dag kan man næsten ikke bevæge sig nogen steder, uden at der er en internetforbindelse til rådighed, siges det. Men brugerne bryder sig ikke om princippet 'jeg er næsten altid online'," siger Andy Palay og tilføjer, at brugerne vil have adgang til data, når de har lyst og ikke kun, når de har mulighed for at koble sig på nettet.
Han forklarer yderligere, at et netværks pålidelighed og stabilitet er vigtige forhold, når man har med web-applikationer at gøre.
For eksempel støder brugere ofte på problemer, når de skal koble sig på netværksforbindelsen på hoteller. Her er det ikke altid sikkert, at forbindelsen på samtlige værelser er optimal.
Lige akkurat nok
Forud for projektet havde Andy Palay desuden observeret, at web-applikationer ikke fungerer lige så godt som desktop-programmer, idet data først skal tilbage og runde serveren, inden de dukker op på skærmen.
Da Google-holdet afsøgte de forskellige muligheder for at gøre web-applikationer tilgængelige offline, valgte man ”at gøre lige akkurat nok til at få det til at fungere” - med henblik på siden at samarbejde med andre udbydere om at udvikle en standard.
Andy Palay og hans hold tænkte, at man på den måde kunne bidrage til udviklingen af offline-applikationer på samme måde som XML og HTTP har bidraget til udviklingen af browsere, og det kunne føre til en eksplosion af nye web-applikationer.
Generøse Google
Hos Google valgte man at tilbyde Gears til Internet Explorer, Firefox og Safari og desuden at gøre kildekoden tilgængelig, så værktøjet kunne få gavn af et bredt netværk af udviklere.
Man har også valgt at tilbyde support til Windows, Macintosh og Linux.
”Kongstanken er at bringe data til din computer helt lokalt. Informationerne gemmes i et lokalt lager. Ændringerne, der så bliver foretaget i brugerfladen, gemmes i det lokale lager, og bliver sat i kø, så de kan træde i kraft, når man kobler sig på en server,” forklarer Andy Palay.
Så man sørgede for at bygge Gears med tre komponenter: En lokal server for at få adgang til applikationen offline, en lokal database til at lagre store mængder af ustruktureret data og endelig en worker pool-arkitektur til at udføre større operationer.
Andy Palay forklarer, at den lokale server bruger en cache, der er styret af applikationen. I modsætning til en traditionel cache, der er styret af browseren.
En anden cache bruges til at sikre, at Gears løbende opdateres med nye versioner af applikationen.
Små fodaftryk
I forlængelse af open source-ånden bag Gears valgte man hos Google at bruge SQLLite-databasen:
”Vores ønske var at gøre Gears’ fodaftryk så småt som muligt. Selv om SQLLite er en beskeden størrelse, kan den håndtere store mængder af data,” siger Andy Palay.
Google demonstrerede torsdag, at virksomhedens egen feed-læser, Google Reader, nu kan bruges offline.
Brugerne kan markere og tagge dele af et feed, som automatisk opdateres med web-versionen af læseren, når man kobler sig på nettet.
Oversat af Pola Rojan