Microsoft løfter sløret for resultatet af selskabets fem år gamle Milan-projekt: En computer, der bruger trådløs autosync og touchscreen-teknologi, der gør både brugere og apparater i stand til at håndtere filer og programmer ved hjælp af en flad, stationær skærm.
Microsoft har designet og brandet computeren på samme måde, som man gjorde med andre forbrugerelektroniske produkter, som spilkonsollen Xbox og mp3-afspilleren Zune.
Direktør Pete Thompson leder en ny udviklingsgruppe, der i al hemmelighed har arbejdet på nye projekter, som skal give computere og andre apparater mere menneskelige brugerflader.
”Idéen er at udviske skillelinierne mellem den digitale verden og den fysiske”, siger Thompson.
Mørklagt
Gruppens arbejde har været mørklagt, og Microsoft har også først nu afsløret gruppens identitet.
Milan er gruppens første kommercielle produkt.
Computeren behøver ikke ledninger for at skabe forbindelse mellem forskellige apparater, og brugere behøver ikke en mus for at kommunikere med computeren.
Ved at røre ved den 30' tommer store, horisontale skærm kan brugerne rykke rundt på billeder og videoer og sågar vende dem om og vise dem fra forskellige vinkler.
Produkter med Blutooth-teknologi, for eksempel mobiltelefoner, trådløse kameraer og Microsofts Zune-musikafspiller, kan kommunikere direkte med Milan blot ved at blive placeret på skærmen.
Afhængig af apparatet, vil det pågældende program automatisk åbnes og vise apparatets filbibliotek – for eksempel musikfiler eller billeder.
Halv meter i højden
Prototypen, som virksomheden viste frem, har en sort krop og et 30'' horisontalt display. Den er lidt over en halv meter i højden, tilsvarende i dybden og lidt over en meter i længden.
Milan bruger en version af Windows Vista med Microsoft Surface tilpassede infrastruktur, der gør det muligt at anvende touchscreen og autosync.
Milan vil først komme i fuld produktion til næste år.
Selskabet Harrah’s Entertainment, der er en af de første Milan-kunder er i gang med at skræddersy programmer til omkring 50 Milan-computere, som virksomheden allerede har bestilt.
Og Harrah’s forventer at have så mange af programmerne i produktion som muligt mod årets udgang, siger direktøren Tim Stanley.
Dette er kundernes tilgang til Milan: Microsoft står for al indmaden, styresystemet, de grundlæggende programmer til at behandle musik, billeder og lignende, samt en startpakke til at udvikle software. Og kunderne strikker efterfølgende deres egne programmer sammen, siger Stanley.
Tim Stanley, der selv er tidligere medarbejder hos Microsoft, så en tidlig udgave af Milan for halvandet år siden, og han blev hurtigt draget. Selv om Harrah’s ikke er en Microsoft-butik, mener Stanley, at Milan giver mulighed for ”at skabe nye og innovative ting til vores kunder”.
Harrah’s udvikler i øjeblikket et vejvisningsprogram til Milan, som forbinder maskinen med virksomhedens eget VIP-program, siger Stanley.
I VIP-områder vil medlemmer kunne placere deres særlige pointkort på Milan-skærmen og straks blive genkendt af onlinebutikken.
Interaktive kort
Her vil kunderne kunne bladre igennem interaktive kort, der viser forlystelser, underholdningstilbud og restauranter fra Harrah’s otte forskellige ejendomme i Las Vegas, hvor man for eksempel vil kunne bestille billetter og reservere borde.
Microsoft har bekendtgjort, at virksomheden vil udgive startpakker til softwareudvikling (Software Development Kit) til tredjeparts udviklere så snart Milan bider sig fast på markedet.
Mens Microsoft til at starte med selv vil udbyde Milan-hardwaren, der er produceret af tredjepartsleverandører, åbner Microsoft op for, at andre hardware-udbydere i fremtiden vil kunne bygge og markedsføre produktet.
Det er et afgørende skridt, som kan sikre Milans langsigtede succes, mener Matt Rosoff, en iagttager af Microsoft: ”For at gøre det til en sund forretning, må man bruge en klassisk Microsoft-tilgang til det og udlicitere hardwaren”, siger Rosoff.
Det vil tage noget tid, før forbrugerne slæber den bastante prototype, der i øjeblikket foreligger, ind i deres dagligstuer, mener IDC-analytiker David Daoud, der dog mener, at det er denne vej, Microsoft gerne vil gå.
Plasmaskærme
”I sidste ende er Microsofts mål med Milan at gentage udviklingen for plasmaskærme til fjernsyn. I takt med at bevidstheden om produktet breder sig og prisen falder, vil den blive allemandseje. Mainstream er noget, vi vil se på mellemlang og lang sigt”.
Ifølge Microsoft vil prisen for Milan ligge mellem 30 og 60.000 kroner.
Og det er alt for dyrt for forbrugerne, mener Daoud.
Microsoft har ikke givet detaljer om produktionsomkostningerne, men Daoud mener, at Microsoft ikke forventer at tjene penge på Milan på kort sigt.
Men vigtigere er, at produktet viser sand nyskabelse fra Microsofts side rettet mod forbrugermarkedet. Det er første gang i lang tid, mener Daoud. Både Xbox og Zune er jeg-vil-også-produkter, som blev lanceret i konkurrencetunge markeder. Milan hæver standarden for andre elektronikprodukter, siger Daoud.
”Dette produkt har givet mig fornyet tillid til Microsoft. Det viser en helt anden side af Microsoft, og det er fedt”, siger David Daoud.
Oversat af Pola Rojan