Ifølge den radikale uddannelsesordfører viste en risikovurdering på forhånd, at det var uklogt at køre både test og afgangsprøver på samme platform.
Margrethe Vestager (R) spurgte ind til denne vurdering på et åbent samråd i Folketinget.
Vurderingen skulle være af et pilotprojekt før udviklingen af den platform, hvor afgangsprøver og obligatoriske test bliver kørt fra.
Kendte ikke vurdering på forhånd
Undervisningsminister Bertel Haarder og direktør for Skolestyrelsen Martin Isenbecker havde ikke set denne vurdering.
Senere fortalte Martin Isenbecker dog, at han havde snakket med en projektleder over telefon, som måske havde været involveret i et lignende pilotprojekt.
"Det var ikke noget, jeg kendte til på forhånd," sagde Martin Isenbecker.
Afgangsprøverne er en form for eksamen, som 9. klasse elever gennemgår, før de træder ud af folkeskolen.
De obligatoriske test er til gengæld noget, som eleverne skal igennem i løbet af deres skoletid. Der er indført tre obligatoriske test i 6. og 8. klasse i år.
Ministerens positive livssyn
Undervisningsminister Bertel Haarder påpegede, at der var indført tre nye afgangsprøver og tre nye obligatoriske test i år, og at det samlet set var gået godt, hvilket gav anledning til et sarkastisk svar fra Margrethe Vestager.
"Ministeren må have et meget optimistisk livssyn, når han siger, at afgangsprøver og testsystemet samlet set fungerer godt. Han må være udsat for en pressehetz," sagde hun.
Det meste af samrådet kom derefter til at handle om Skolestyrelsens kriseberedskab, hvor oppositionen hæftede sig ved, at lærerne ikke havde kunnet komme i kontakt med Skolestyrelsen, da systemet brød ned.
Martin Isenbecker fra Skolestyrelsen sagde, at problemet skyldtes mange opkald på grund af de mange ændringer i prøvesystemet i år, og at skolelærere kunne have haft svært ved at komme igennem allerede inden systemet brød ned.
Det fik Christine Antorini (S) til at mene, at Skolestyrelsen måtte have for få ressourcer.
"Jeg mener, at vi skal se på, hvordan vi kan undgå, at Skolestyrelsen får så mange spørgsmål," var Bertel Haarders svar. Han vil især kigge på bedre information til lærerne og bedre hjælp over internettet.
Cowi har ansvaret
Andre spørgsmål handlede om den stramme tidsplan bag den nye platform, om informationen til skolerne og om Bertel Haarders ledelsesansvar.
Generelt mente Bertel Haarder dog slet ikke, at oppositionen havde noget at komme efter, da leverandøren Cowi havde erkendt ansvaret.
"God ledelse kræver også, at man tager en risiko og begår nogle fejl. Forbrydelsen er, hvis man ikke lærer af sine fejl," sagde Bertel Haarder, der garanterede, at der vil være en backupplan til næste år, så eleverne er sikre på at gennemføre afgangsprøven på selve dagen.
Efter kontakt fra Skolestyrelsen har Computerworld lavet små rettelser i teksten. Projektlederen var fra et projekt, der var gået forud for udviklingen af de digitale afgangsprøver sidste år. Han var altså ikke fra Cowi, som først skrevet. Desuden påpeger Skolestyrelsen, at den ikke er sikker på, at dette projekt er identisk med det pilotprojekt, som Margrethe Vestager henviste til.