Artikel top billede

Mobiltelefonen er blevet en integreret del af forstads-kineserens hverdag. Snart er der 500 millioner mobilabonnenter i landet, som byggede sit første mobilnetværk i 1987.

500 millioner kinesere har en mobil inden sommer

Antallet af kinesere med et mobilabonnement rammer sandsynligvis 500 millioner før udgangen af juni. I den seneste tid er næsten 7 millioner nye abonnenter kommet til om måneden.

Computerworld News Service: Kina havde 487,4 millioner mobil-abonnenter ved udgangen af april. Alene i løbet af marts steg antallet med 6,7 millioner, og i løbet af måneden før kom 6,8 millioner nye abonnenter, skriver Kinas Informations- og Industriministerium.

Med den fart er det sandsynligt, at Kina runder 500 millioner mobilabonnenter engang sidst i juni.

Første mobilnetværk i 1987

Siden man begyndte at konstruere Kinas første mobilnetværk i 1987, har mobiltelefoni forvandlet personlig kommunikation i Kina.

For bare ti år siden havde Kina kun ti millioner mobilabonnenter, og mange beboere i forstæderne brugte stadig offentligt tilgængelige telefoner, når de skulle ringe.

I 2001 eksploderede antallet af mobil-brugere sammen med Kinas voksende økonomi, og over 100 millioner kinesere havde et mobilabonnement.

I de seneste år har væksten været større end nogen sinde, og mobiltelefonen er blevet en integreret del af forstads-kineserens hverdag.

Mere bekvemt

Jason Yin, administrerende direktør for analyseselskabet In-Stat China, er en af dem.

"Selv når jeg er derhjemme, foretrækker jeg at bruge mobilen. Der er rigtig god forbindelse, priserne er konkurrencedygtige og jeg har alle mine kontakter på mobilen alligevel, så det er mere bekvemt,” siger han.

Men selv med 500 millioner kinesiske mobilabonnenter, har størstedelen af den kinesiske befolkning stadig ikke adgang til mobiltelefoni.

500 millioner svarer til 38 procent af den samlede befolkning, der tæller 1,3 milliarder mennesker.

”Lavere udgifter på service kommer til at hjælpe på væksten,” siger Jason Yin.

De kinesiske operatører opkræver ikke længere opkaldsafgifter på de opkald, man modtager på sin mobil, og man taler om at droppe Kinas interne roaming-afgifter.

"Det er stadig på tegnebrættet,” siger Jason Yin, ”men jeg tror ikke, der går ret længe, før det sker.”

Oversat af Ditte Thøgersen




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
BI Excellence Day 2025

Kom og få indsigt i, hvordan du kan arbejde målrettet og struktureret med BI, så din virksomhed bliver i stand til at tage hurtige og datadrevne beslutninger, der understøtter din virksomheds strategi. Netværk og del erfaringer med ligesindede og mød eksperter, der kan give viden om de nyeste tendenser, og hvordan du gør brug af disse uden at gå på kompromis med compliance.

30. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Geopolitik og cloud

Private vs. public cloud - hybride løsninger der sikrer kritiske data. Overvejer din organisation at vende de amerikanske cloud-giganter i ryggen set i lyset af den geopolitiske situation? Vi dykker ned i en dugfrisk rapport og diskuterer mulighederne for en "Plan B".

05. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere