I min tid som it-chef havde vi ofte stor fornøjelse af at spille “Bullshit Bingo” under møder med it-leverandører.
For de (få), som ikke kender det, går det i al sin enkelthed ud på, at alle mødedeltagere har en plade med tidens “buzz-words” på, og den der først har pladen fuld, råber “Bullshit Bingo” og har vundet.
Spillet er sandsynligvis stadig lige populært, men når man nu som jeg er kommet over på leverandørsiden, er man jo ikke helt med på samme måde.
Leanovation med på min plade
Af gode grunde ved jeg derfor ikke, hvordan den typiske bingoplade ser ud i dag.
Men hvis jeg var it-chef i dag, ville min plade – blandt mange andre ord – indeholde både “innovation” og “lean” og deraf afledte ord.
Det skyldes ikke, at jeg ikke bryder mig om disse ord,
eller at jeg finder indholdet irrelevant, men derimod at ordene bliver brugt i flæng – hele tiden og i meget forskellige sammenhænge – de er simpelthen blevet buzz-words.
Så måske er det på tide at ryste posen og kombinere de to begreber, så vi sikrer den fornyelse og udvikling, som vi alle stræber efter og forstår nødvendigheden af.
Jeg foreslår derfor, at vi udforsker den værdiforøgelse, der potentielt ligger i begrebet “leanovation”.
Desværre ikke originalt
En søgning på Google viser desværre, at jeg ikke kan kalde mig opfinder af dette ord. Men omvendt er der nu heller ikke mange hits (69 worldwide).
Jeg bør nok lige slå fast, at jeg ikke er ekspert i lean, så jeg håber på tilgivelse, hvis jeg træder nogen over tæerne i mine tolkninger af dette begreb.
Men jeg ved ganske meget om innovation i praksis. Og derfor vover jeg at byde ind på de spændende muligheder, som jeg ser i forhold til en kobling af de to områder.
En guldgrube
Ligesom lean i sig selv ikke udelukker innovation, så udelukker innovation heller ikke lean, og jeg tror, at der ligger en guldgrube gemt i at kombinere de to.
Hvis man beslutter sig for at arbejde med “leanovation”, skal man sørge for, at innovation og kreativitet indbygges som et naturligt element i kulturen.
Derved sikrer man, at lean ikke bare kommer til at handle om at gøre det, som vi allerede gør, bedre – men at organisationen også tvinges til at reflektere over, hvorfor vi overhovedet gør det, som vi gør – og om vi måske hellere skulle gøre noget helt andet.
Behov for strømLEANing
Omvendt så trænger innovationsprocessen i mange virksomheder meget ofte til en strømLEANing(!).
Man støder ofte på spildtid og alt for lidt vilje blandt innovatører til at kigge på, om innovationsprocessen kunne optimeres og justeres – gerne under dække af at kreativitet tager tid.
Der er altså al mulig grund til at arbejde videre med udforskningen af potentialet i “leanovation”, så lean-folket bliver mere kreativt, og vi som innovatører bliver mere fokuserede og effektive i vores arbejdsproces.
Kenny Munck er innovationsdirektør i EDB Gruppen.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.