Computerworld News Service: Det store antal mennesker i Afrika med adgang til mobiletelefoner, kombineret med en manglende bank-infrastruktur fremmer væksten inden for mobil-banking.
Det fortæller Jeremy Leach, der er administrerende direktør for FinMark Trust, en forskningsbaseret tænketank i Sydafrika.
Den mærkbare stigning i brugen af mobiltelefoner i afrikanske lande med ringe bank-infrastruktur som Sydafrika, Nigeria og Den Demokratiske Republik Congo ”gør telefonbaseret adgang til banker meget relevant,” siger Jeremy Leach.
Mange muligheder
For eksempel lancerede den sydafrikanske filial af Bank of Athens for to år siden mobil-banking via en underafdeling, som banken kalder Wizzit.
Wizzit har allerede gennemført en kvart million transaktioner, viser en nylig undersøgelse foretaget af FinMark Trust.
Blandt de konkurrerende mobile banktjenester findes inContact fra First National Bank of South Africa og MobileMoney, et produkt, som mobilselskabet MTN Group og Standard Bank Group of South Africa har udviklet i fællesskab.
Finmark Trust har i samarbejde med Verdensbankens såkaldte Consultative Group to Assist the Poor, FN-fonden og Vodafone for nyligt foretaget en undersøgelse blandt brugere og ikke-brugere af mobil-banking for at finde ud af, hvilket segment af lavindkomst-markedet der bruger servicen.
Finmark har blandt andet spurgt Wizzit-brugere for at få hjælp til at kortlægge opfattelser af banker og teknologi og barrierer for mobil-banking.
Stadig et potentiale
Jeremy Leach fortæller, at folks brug eller manglende brug af mobil-banking især afhænger af, om de stoler på platformen og forstår tilbuddene eller ej.
Der er blevet solgt over 800 millioner mobiltelefoner i udviklingslande i løbet af de seneste tre år, viser FinMarks undersøgelse, men 42 procent af den afrikanske befolkning har stadig ikke hørt om mobil-banking.
På trods af udfordringerne, mener Jeremy Leach, at der er flere trends, der fortsat støtter udviklingen og udbredelsen af mobil-banking.
Oversat af Ditte Thøgersen