Computerworld News Service: Microsofts administrerende direktør, Steve Ballmer, vil ikke udelukke muligheden for, at virksomheden en dag køber Yahoo, men siger, at Microsoft normalt ikke køber så dyre selskaber som Yahoo, der ifølge rygterne vil koste 275 milliarder kroner.
Steve Ballmer blev spurgt indirekte om købs-rygterne under et pressemøde ved Software 2007 konferencen i Santa Clara, Californien.
M.R. Rangaswami fra Sand Hill Group spurgte Steve Ballmer om Microsofts indkøbsstrategi.
Uden at nævne Yahoo spurgte han, om Microsoft kunne finde på at købe et selskab, der var blevet vurderet til mellem 220 og 275 milliarder kroner.
”Microsoft udtaler sig aldrig om mulige indkøb,” svarede Steve Ballmer, men tilføjede, "Vi har ikke for vane at foretage så store indkøb…men muligheden skal da ikke udelukkes.”
Steve Ballmer talte også om Microsofts reaktion på den "software as a service"-trend der giver virksomheder adgang til softwareapplikationer via internettet, normalt for en måneds abonnementsafgift – i stedet for at købe rettighederne til at installere softwaren på computeren – en forretningsstrategi Microsoft har perfektioneret i løbet af de seneste 32 år.
Steve Ballmer promoverer en form for "software and service" der beholder den gamle forretningsmodel, men stadig tilbyder nye service.
Selvom software har udviklet sig til at være en service i det Steve Ballmer kalder ”internet skyen,” henviser han til udviklingen indenfor forbrugerelektronik som et eksempel på en anden form for forretningsmodel.
”Apples iPod eller Motorolas Q mobiltelefon er software-definerede oplevelser, men omsætningen ligger på nuværende tidspunkt i hardwaren,” siger Steve Ballmer.
Microsoft anerkender markedets dynamik.
I takt med at virksomheden udvikler dens software as a service model, "vil vi også fortsat se en udvikling, ikke bare i måde vi bygger og leverer vores software på, men også i måden vi tjener penge på det,” siger Steve Ballmer.
Oversat af Ditte Thøgersen