YouTube vil nu lade nogle af hjemmesidens mest populære brugere få del i den reklameomsætning de generer via de bidrag, de tilfører siden.
"Indtil videre har YouTube skelnet mellem det indhold, brugerne skaber, og det indhold, YouTubes professionelle partnere producerer,” står der på YouTubes blog
YouTube er ejet af Google og har aftaler med forskellige producere, som leverer indhold til siden for eksempel National Basketball Association og British Broadcasting.
Hjemmesiden deler sin reklameomsætning med disse producere. Brugerne, der selv laver indhold og lægger det ud på siden, får ikke noget af YouTube.
YouTube vil nu belønne nogle af de brugere, som lægger meget populært materiale ud på siden.
De udvalgte brugere bliver YouTube-partnere og får samme andel af reklameomsætningen som de professionelle producere.
YouTube udvælger brugerne baseret på deres popularitet og siger, at deres profiler er interessante for reklamefolk, fordi de tiltrækker en stabil strøm af andre brugere.
YouTube vil ikke afsløre, hvor stor en del af reklameomsætningen de udvalgte brugere får.
Det er kun de brugere, YouTube udvælger, der får del i aftalen, men andre interesserede har lov til at kontakte YouTube og udtrykke deres deltagelse.
Oversat af Ditte Thøgersen