Computerworld News Service: Flere forskellige versioner af Microsofts Zune musikafspiller er på vej, men flere analytikere er i tvivl om, hvorvidt nye former og funktioner er nok til at gøre en forskel i forhold til Zunes popularitet.
”Microsoft opdeler markedet i tre primære kategorier, og de er alle sammen vigtige, når virksomheden skal udvikle nye versioner af Zune,” siger Chris Stephenson, der er marketingschef for Zune.
”De tre kategorier tæller musik- og videoafspillere i den høje ende, musikcentrerede afspillere i midten og afspillere på størrelse med en USB lagringspind i den lave ende,” siger han.
En analytiker mener ikke, at den lille version af Zune, der kan sammenlignes med en iPod Shuffle, kommer til at hjælpe på succesen:
”Jeg tror ikke, det er det bedst mulige træk fra Microsofts side,” siger James McQuivey, der er analytiker hos Forrester Research.
"Microsoft skulle hellere bekymre sig om at skaffe sig en base af brugere til flash, før selskabet begynder at eksperimentere med tilbehør,” siger han.
Han mener, at de fleste Shuffle-brugere køber musikafspillerne som tilbehør til en større iPod.
Microsofts Zune ligger på nuværende tidspunkt på en ret fjern andenplads indenfor mobile musikafspillere bag Apples forskellige versioner af iPod’en.
Apples bedst sælgende iPod, der bruger flash, er nano-versionen, og Michael Gartenberg fra Jupiter Research mener, at det ville være en god ide for Microsoft at satse på en konkurrent til den model.
"Hvis Microsoft skal konkurrere med Apple, får selskabet brug for noget, der konkurrerer direkte med virksomhedens mest succesfulde linje, og det betyder altså en flash-baseret afspiller som nano’en,” siger han.
”Microsoft vil højst sandsynligt også udvide Zunes Wi-Fi egenskaber,” siger Chris Stephenson.
Han hentyder til egenskaber, hvor Zune-brugere kan downloade musik via Wi-Fi på offentlige steder eller synkronisere med deres musiksamling på deres pc i hjemmet.
På nuværende tidspunkt kan Zune-brugere kun bruge Wi-Fi til at dele musik med andre Zune-brugere.
Men selv udvidede Wi-Fi egenskaber er måske ikke nok til at tiltrække nye kunder.
”At få forbindelse via en Zune til et privat eller et offentligt netværk kan være teknisk svært for nogle brugere, ” mener James McQuivey. "Hvis du har de tekniske evner, er du en af dem, der købte en iPod for fire år siden.”
Oversat af Ditte Thøgersen