Artikel top billede

Publikum stormer scenen

Klumme: Konvergens er en kras syre, der ætser gamle normer og strukturer i medieverdenen bort. Selv om vi har været vant til at være publikum, bliver vi nu aktive deltagere.

I takt med digitaliseringen er medierne smeltet sammen, og gamle faggrænser og skel mellem industrier er opløst.

Næste runde handler om, at forskellen mellem producent og forbruger – eller måske snarere mellem sender og modtager – udviskes.

I stedet bliver vi alle deltagere.

Vi har fået grejet til det.

YouTube det arketypiske eksempel

Den samme laptop som kan bruges til at downloade og vise det, andre har produceret, kan bruges til selv at producere og uploade indhold som andre kan se.

Hvad enten det er mobiltelefonen eller hjemmets mediecenter, så vil vores digitale grej ikke kun blive brugt til at modtage input, men nok så meget til at sende svar, vurderinger, kommentarer og nyt indhold ud på nettet.

YouTube er det arketypiske eksempel.

I årtier har vi gået og set frem til den dag, hvor vi øjeblikkeligt kunne hente enhver film og ethvert tv-program hjem over nettet.

Med YouTube er det teknisk ved at være virkelighed, men vi kan dårligt genkende den gamle drøm, for i praksis har den fået en anden karakter.

Mediet er blevet kapret af brugerne.

Produceret af amatører

En meget stor del af trafikken er ikke lavet i Hollywood eller af professionelle producenter, men derimod af børn, studerende, hobbyfolk og alle mulige andre amatører.

Mange af de største hits på YouTube er optaget af folk, der nærmest tilfældigvis havde et kamera i hænderne, da noget enestående udspillede sig foran dem.

Kendetegnet ved de mange web 2.0 tjenester som Flickr, Del.icio.us, Ebay og så videre er, at den måde, man bruger mediet på, er med til at skabe resultatet.

Tydeligst er det i multiplayer online games, som Everquest eller SecondLife, hvor man er nødt til at træde ind på scenen for at kunne se, hvad der sker.

Det spiller simpelthen ikke, hvis man ikke selv foretager sig noget.

Publikum bliver deltager

De, der førhen var publikum, skal nu lære at påtage sig rollen som deltager.

Men de, der hidtil har været afsender skal tilsvarende lære at være modtager og medspiller.

Det betyder, at de traditionelle medieproducenter må åbne for input udefra.

Det er en generel trend herefter industrialiseringens og masseproduktionens tidsalder.

Fremover vil det ikke handle om at lave færdige produkter, men i stedet om at designe komponenter og værktøjer, der gør det muligt for kunderne at deltage i færdiggørelsen og tilpasningen, så den præcist rammer den situation, kunden står i lige nu.

I en mediesammenhæng har det den konsekvens, at der bliver en række nye faktorer – ud over de traditionelle journalistiske kriterier – som bestemmer værdien af information:

Den skal være:

- Modulær. Nemt at dele op i små enheder.

- Let at sende videre og re-kombinere.

- I et standardformat, der kan bruges af alle.

- Open code – med tilladelse og mulighed for at remikse.
Modtagelig for tags og metadata.

- Forankret i et community.

Peter Hesseldahl, journalist og videnskabsformidler ved Danfoss Universe.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere