Søgemaskinen Google kan bryste sig af, at være blevet rangeret som det mest magtfulde varemærke i verden.
Værdien af Google-brandet er 374 millarder kroner værd ifølge den opgørelse, som analyseinstituttet Millward Brown har foretaget.
Google er desuden et af de firmaer, der i det forgangne år har oplevet den største fremgang i kendskabet.
Analysen viser desuden, at andre teknologifirmaer også rangerer højt. Således kan man finde Microsoft på en tredjeplads efter General Electric. På en fjerdeplads ligger den tidligere brand-konge Coca Cola.
China Mobile er med
Blandt de første tyve firmaer på listen finder man desuden China Mobile, IBM, Nokia, HP og Apple.
Undersøgelsen er baseret på interviews og spørgeskemaer af mere end en million mennesker, der er blevet spurgt om kendskabet til 39.000 forskellige varemærker.
For alle teknologi-mærkerne gælder det, at brandværdien er steget med 14 procent.
Google på førstepladsen er højdespringeren med en fremgang på hele 77 procent i stigning på brandværdien. Microsoft på tredjepladsen går 11 procent ned.
Samlet ligger teknologi-kategorien kun på femtepladsen over fremgang i kendskabet til varemærkerne, hvor blandt andet fast food og luksusvarer ligger foran.
Konvergens er nøgleordet
Rapporten fra Millward Brown fremhæver konvergens i teknologiprodukter som en af de mest fremtrædende trends.
Ifølge analytikerne er der især Apples bud på en mobiltelefon, iPhone, der skaber forventninger om et endnu stærkere varemærke.
Også Nokias mobile computere har udbredt kendskabet til den finske producent.
Men også på business-to-business markedet står konvergens stærkt.
Det ses mest tydeligt i SAP. IBM og Oracle's produkter, der overlapper hinanden på kryds og tværs. Alle tre firmaer er at finde inden for top 30-listen.
Læs mere om hvad et attraktivt varemærke betyder for Google i fredagens trykte udgave af Computerworld.