Det bliver med udgangspunkt i Hitachis danske datterselskab, at Niels Svenningsen passer sit nye job som vice president i Hitachi Data Systems Europe.
Kun et halvt år holdt den 42-årige Niels Svenningsen som administrerende direktør for Dansk Bredbånd, før han lod sig lokke til Hitachi.
"Selvfølgelig gjorde jeg mig nogle overvejelser om, hvorvidt det nu også var smart at forlade Dansk Bredbånd efter så kort tid, men der var tale om et fuldstændigt unikt jobtilbud fra Hitachi, så jeg besluttede mig hurtigt for at slå til," siger Niels Svenningsen.
Gode råd og gerninger
Han bliver hos Dansk Bredbånd måneden ud.
Senere vil han stå til rådighed i en periode med gode råd og gerninger, indtil bredbåndsleverandøren får vejret igen efter den hurtige direktør-exit.
Den nye Hitachi vice president for Northern and Central Europe bliver boende i Holte, hvorfra han får mindre end 10 minutter til arbejdet, som han har tænkt sig at passe med udgangspunkt i Hitachis danske datterselskab i Nærum nord for København.
Niels Svenningsen får ansvaret for Østrig, Schweiz, Danmark, Norge, Sverige, Finland og de tre baltiske lande, der tilsammen er den bedst sælgende region i Europa for Hitachi.
"Jeg er ansvarlig for de enkelte lande, hvilket vil sige, at de respektive landechefer refererer til mig," forklarer den nye Hitachi-direktør.
Gode gammeldags forhandlere
Når Niels Svenningsen har lært de forskellige landechefer at kende, begynder arbejdet med at få de ringeste lande til at få mere gang i forretningen.
"Det er et stort og vigtigt punkt at få gjort noget ved kanalen. Kanalen vil Hitachi fremover satse meget mere på. Forretningen skal vokse ved at satse på gode gammeldags traditionelle forhandlere, hvilket ellers ikke er noget HDS har gjort meget i, siger Niels Svenningsen.
Hitachi-koncernen har 356.000 medarbejdere og er repræsenteret i 170 lande.
Herhjemme omsatte HDS for godt 144 millioner kroner i 2005/06 og nåede et overskud på 5,1 million kroner.