Bedre forretningsmæssige beslutninger på baggrund af virksomhedens mange data.
Det er kravet til Lundbecks nye business intelligence-satsning, der går under navnet BI Team.
Medicinalvirksomheden er netop sprunget med på bølgen af virksomheder, der nu fokuserer ekstra kraftigt på business intelligence.
Det er sket ved at udarbejde en decideret BI-vision og BI-strategi, samt ved etableringen af et såkaldt business intelligence team, der forener kræfter fra it og forretning i forsøget på at levere de helt rigtige informationer hurtigst muligt.
"Lundbeck har savnet en masse på rapporteringsfronten, og mange forskellige systemer har gjort det svært at skabe en sandhed," forklarer Peter Vekslund, director for budgetting and controlling.
Rekrutteringsvanskeligheder
Men Lundbeck oplever nu også, hvor svært det er at rekruttere de it-kompetente personer, der kan være med til at udføre strategien om at skabe mere brugbare informationer om virksomheden.
Der er nemlig rift om kompetencerne, og det har nu fået Lundbeck til at lave et decideret uddannelsesforløb.
"Det er svært at finde folk med erfaring," siger BI-manager hos Lundbeck, Henrik Sønnichsen.
Bredt problem
Og det er medicinalkoncernen ikke alene om. Selv virksomheder, der udbyder business intelligence-produkter, har svært ved at tiltrække talenterne, fortæller Karsten Fogh Ho-Lanng, nordic research manager hos IDC Nordic.
"Meldingen er, at det især er svært at skaffe personer med erfaring," siger han og vurderer, at virksomhederne i høj grad selv må stå for oplæringen.
Markedet er nemlig i kraftig vækst. Alle eksperter opfordrer virksomheder til at investere i business intelligence, fordi – lyder det lovende – investeringen kan sikre øget konkurrencedygtighed.
Teknologier skal hjælpe strategisk
Samtidig er virksomhedernes it-investeringer blevet langt mere toplinje-fokuserede. Det skal være teknologier, der hjælper forretningen strategisk. Og her er videngrundlaget for de rigtige beslutninger helt afgørende, mener Karsten Fogh Ho-Lang.
Hos Lundbeck lyder samme forklaring. Og det er den, som nu udmønter sig i jagten på personer til en nyetableret business intelligence enhed.
Lundbeck lover uddannelse
Også her bliver uddannelse og egen oplæring nøgleordene i tiltrækningen af nye kandidater.
Således indleder Lundbeck nu jagten på personer med it-efaring, men ikke nødvendigvis med erfaringen inden for business intelligence.
De nye kandidater vil så indgå i helt specifikke BI-udviklingsprojekter, der er defineret i koncernens BI-strategi, ligesom de indgår i et internt uddannelsesforløb på otte måneder.
Alt sammen skræddersyet til Lundbeck, som bygger sin nye BI-strategi ovenpå økonomistyringssystemet SAP, som i øjeblikket er ved at blive udrullet til hele koncernen.
"Her vil de få mulighed for at designe og udvikle nye rapporter," siger Henrik Sønnichsen.
Lundbecks udfordring
Men hvad er det overhovedet for nogle informationer, virksomhederne savner, og hvilke opgaver er det der er så eftertragtede at få løst?
Hos Lundbeck er det især behovet for én sandhed.
"I dag kan en landechef taler forbi hovedkontoret, fordi begrebet salg opgøres på forskellige måder," forklarer Peter Vekslund.
Lundbeck er for så vidt ikke et u-land på BI-området. Problemet har været, at enkelte afdelinger, divisioner og datterselskaber har anskaffet egne systemer, der har kunnet hjælpe dem i forskellige sammenhænge. Men der har for eksempel ikke været en fælles datadefintion, så dataene har sagtens kunnet være registreret forskelligt.
Allerede resultater
Allerede nu ser Lundbeck de første resultater af satsningen. I produktionen skulle der tidligere sammenstilles tal fra forskellige systemer i et regneark for at skabe et overblik. I dag kan det klares med et enkelt klik.
Men ambitionen med BI-fokuseringen er også at fremskaffe viden, der giver grobund for bedre beslutninger.
"Kan vi eksempelvis reducere vores lager med 300 millioner kroner, så er er investeringen i business intelligence givet godt ud," siger Peter Vekslund.
BI-opgaverne hos Lundbeck er vigtige og har fået topledelsens fokus. Det er helt afgørende, for at BI-teamet kan levere den ønskede opgave, siger Henrik Sønnichsen.
"Mange har holdninger til, hvordan BI-systemerne skal være, men med topledelsens opbakning har vi et langt stærkere mandat i ryggen," siger han.
Det er også hos topledelsen, at projekterne prioriteres. I første omgang skal der skabes nye værtøjer til virksomhedens finansielle styring, men på længere sigt skal business intelligence bredere ud i virksomheden.
"Vi har en lang liste af projekter, der bare venter," siger Henrik Sønnichsen.