ComputerViews: Apples administrerende direktør og hovedaktionær i Walt Disney-koncernen, Steve Jobs, virker ikke særlig opsat på at fjerne kopibeskyttelsen for film-indhold, selv om han for alvor slår på tromme for at ophæve kopibeskyttelsen, når det handler om musik.
"Film er for tiden helt anderledes end musik, fordi film-industrien ikke distribuerer 90 procent af deres indhold uden kopibeskyttelse og aldrig har gjort det," sagde Steve Jobs, da EMI og Apple mandag løftede sløret for, at de vil ophæve kopibeskyttelse på EMI-musik i iTunes-netbutikken.
"Musik og film står i to helt forskellige situationer, og man kan slet ikke drage sammenligninger," sagde han.
Han refererede til CSS (Content Scramble System)-teknologien, der anvendes på dvd-skiver, og som hindrer brugerne i at kopiere filmene.
CSS anvendes på langt de fleste dvd-skiver, og netop her ligger forskellen, fordi musik-industrien historisk ikke har anvendt kopibeskyttelse på cd'er.
Hans udlægning falder imidlertid ikke i god jord hos analytikere.
"De fleste mennesker mener, at Steve Jobs forsøger at score point på en simpel teknikalitet, når han siger sådan noget," mener Forrester-analytiker, James McQuivey.
Han peger på, at der allerede findes mange programmer, der gør det muligt at omgå CSS. Dermed er der ingen tungtvejende argumenter for, at film-industrien er anderledes end musik-industrien.
Steve Jobs er imidlertid under pres fra de tunge spillere på markedet.
"Intet film-studie vil sælge film i iTunes-butikken, hvor Steve Jobs forsøgte at presse dem til at fjerne kopibeskyttelsen," mener James McQuivey.
Oversat af Dan Jensen