Computerworld News Service: Microsoft bremser nu sin egen video-delingsside, Soapbox, mens softwaregiganten implementerer noget ny teknologi, der skal afsløre videoer, som overtræder copyright-reglerne.
Soapbox er Microsofts svar på Googles YouTube og blev åbnet for offentligheden i sidste måned, hvor alle brugerne kunne uploade videoer.
”Det privilegium tilkommer nu kun de registrerede brugere, og siden optager ikke længere nye brugere,” siger Adam Sohn, fra Microsofts online service-gruppe.
”Microsoft forsøger at mindske Soapboxs vækst, mens vi får kontrol over samlingen på 45.000 videoklip,” siger Adam Sohn.
Bange for at blive sagsøgt
”Det har helt sikkert dæmpet vores iver efter hurtigt udvikling af SoapBox, at Viacom har sagsøgt Google for 5,6 milliarder kroner,” siger han.
”Vi vil bruge teknologien fra Audible Magic til at filtrere de uploadede videoer og blokere dem, som indeholder beskyttet materiale,” siger han.
Microsoft – og også Google – sletter videoer, der er beskyttet af copyrighten, hvis de virksomheder, der ejer rettighederne, gør opmærksom på dem.
”Microsoft genåbner Soapbox for alle brugere om mellem 30 og 60 dage,” siger Adam Sohn.
Sohn vil ikke sige præcis, hvor mange klip der er blevet fjernet fra Soapbox, men han fortæller, at der er en lang proces, fordi der hele tiden kommer nye ting.
Microsoft har god grund til at undgå at irritere copyright-ejerne. Virksomheden har allerede et samarbejde i gang med Fox og noget af News Corp. for blandt andet sportsnyheder til MSN portalen.
Oversat af Ditte Thøgersen