Computerworld News Service: News Corp. og NBC vil med samlede kræfter udfordre Googles YouTube ved at lancere deres egen video-delingsside og derved få fingre i nogle af de bunkevis af reklamepenge, der kan tjenes på den type sider.
Den nye side kommer i dette års tredje kvartal, siger News Corp..
Gennem en promoverings-aftale med AOL, Microsofts MSN, MySpace og Yahoo, forventer NBC og News Corp., at den nye side vil få omkring 65 millioner brugere.
For at holde på seerne vil NBC og News Corp. tilbyde gratis adgang til tv-episoder ved at markedsføre Cadbury Schweppes, Cisco Systems., Esurance, Intel og General Motors.
NBC og News Corp. kan i princippet også bruge hjemmesiden som en virtuel kanal, der eksempelvis viser "My Name is Earl," "The Simpsons" og "Prison Break."
”I modsætning til de mange amatør-klip, man kan hente på YouTube, giver den nye side brugerne videoer, der er professionelt produceret,” siger direktør for News Corp., Peter Chernin, i en pressemeddelelse.
Analytikere peger netop på forskellen mellem amatør og professionelt videomateriale, som en af grundene til, at den nye side ikke kommer til at konkurrere med YouTube.
"Det her har faktisk ikke rigtig noget at gøre med YouTube," siger Allen Weiner, analytiker hos Gartner.
"YouTube repræsenterer den ultimative friktionsløse udgivelse, men det her projekt er bare en ny version af den traditionelle fjernsynsudgivelse.”
Også YouTube tog nyheden om den nye side med sindsro:
"YouTube har det største publikum og tilbyder den mest underholdende, originale videosamling på internettet. Vores brugere er meget lidenskabelige i deres forhold til vores service og vi glæder til at fortsætte vores unikke miljø for store og små filmskabere,” siger Julie Supan, kommunikations-direktør for YouTube.
"Vi værdsætter vores forhold med NBC og Fox, fordi de bliver ved med at oploade indhold for at promovere deres programmer og vi ser frem til at fortsætte samarbejdet i fremtiden.”
Oversat af Ditte Thøgersen