Computerworld News Service: I sidste uge sagde Acers direktør Gianfranco Lanci, at virksomheden så ud til at være ved at overhale Lenovo.
Det har været et langsigtet mål for Acer, der håber at kunne opnå og cementere tredjepladsen i løbet af dette år.
”Acer har været i nakken på Lenovo i nogle år nu,” siger Bryan Ma, der er leder i IDCs afdeling i singapore.
Gennem de seneste år har Acer udviddet forretningen aggressivt, mens Lenovo har kæmpet med at få styr på opkøbet af IBMs pc-forretning.
Sidste år havde Lenovo 7,3 procent af det globale marked og solgte omkring tre millioner enheder mere end Acer, der havde en andel på 5,9 procent.
Lenovo ramt af kinesisk nytår
Lenovo er imidlertid stor i Kina. Virksomhedens salg bliver påvirket af de kinesisker højtider. Kineserne holder nytår i februar og på det tidspunkt går salget nærmest i stå.
”Lenovo bliver altid hårdt ramt under det kinesiske nytår,” siger Bryan Ma.
”Det giver Acer en mulighed for at skude sig forbi Lenovo og ind på tredjepladsen i løbet af første kvartal. Man skal nu ikke lægge for meget i sæsonudsving. Det er årets samlede resultat, der tæller,” siger han.
Oversat af Christian Carlsen