Samarbejdsevne er nøgleordet for Microsofts udvikling af Dynamics, der skal forene virksomhedens forskellige forretningsapplikationer i ét samlet produkt.
Microsoft forventes at annoncere en stribe nyheder i dag mandag på selskabets Convergence 2007 konference i San Diego.
"Det bliver den største nyhedsdag, vi nogensinde har haft,” siger James Utzschneider, der er markedsføringschef for Dynamics.
Helt centralt for dagens udtalelser om Dynamics bliver virksomhedens forsøg på at forbedre samarbejdet imellem de forskellige niveauer, for eksempel mellem et firma og dets eksterne led: forbrugere, samarbejdspartnere og leverandører.
Bedre brugerflade
En af Microsofts strategier for forenkling af samarbejdet er en bedre brugerflade. Microsoft vil fremvise sin RoleTailored brugerflade, der minder meget om Windows Vista styresystemet. Meningen er, at den nye brugerflade skal bruges i alle fire versioner af Dynamics: NAV, AX, GP og SL.
"Det, vi ser Microsoft gøre her, er at udvikle en enkel, fælles platform til forskellige forretningsapplikationer,” siger Yvonne Genovese, vicedirektør og anerkendt analytiker hos Gartner.
”Platformen vil rumme både Dynamics NAV der er den mindste og fungerer i sammenhænge med maksimum 50 brugere, og Dynamics AX, der er den største,” tilføjede hun.
”Microsoft bliver ved med at udgive nye versioner af Dynamics GP og SL, men de produkter er primært tiltænkt det amerikanske marked og kommer ikke at have den helt store indflydelse på fremtidens Dynamics platform.”
Microsoft fik hoveddelen af sin forretningssoftware ved købet af Great Plains Software og Navision i henholdsvis 2001 og 2002.
Yvonne Genovese tror ikke, at Microsoft helt havde indset, hvor kompliceret markedet for forretningsapplikationer var, da de opkøbte de to virksomheder og det har været en hård overgangsfase for virksomheden.
”Det er først nu, at de er ved at være der. De er i deres sene teenage år hvad angår forretningssoftware – i modsætning til velvoksne, etablerede firmaer som SAP og Oracle," siger hun.
Yvonne Genovese betragter forretningsapplikations-markedet som en sælger-opfindelse. Det, hun hører fra kunder i alle størrelser, er, at de ønsker it-løsninger, der ikke kræver, at de selv skal udvikle, men som samtidig tilbyder en bred vifte af funktioner, og hvis omkostninger er forudsigelig.
”Microsoft er favoritten i forhold til at blive den førende virksomhed på markedet,” siger hun, ”hvis de er i stand til at føre deres strategi ud i livet.”
Oversat af Ditte Thøgersen