Telekæmpen Deutsche Telekom er under pres på mange markeder og er derfor i gang med at udforske mulighederne for at rykke ind på friske græsgange.
Det sker ikke mindst på grund af det pres, som en bred vifte af IP-telefon-selskaber har lagt på selskabet, der sidste år måtte vinke farvel til 2,3 millioner fastnet-kunder, som ikke mindst er sprunget over til VoIP.
Det vedholdende prispres har fået topchef i Deutsche Telekom, René Obermann, til at iværksætte en større omkalfatring af selskabet, hvor flere forretningsenheder blandt andet skal sælges.
Det tæller blandt andet de franske og spanske internet-udbydere Club Internet og Ya.com.
Samtidig planlægger Deutsche Telekom at rykke ind med mobiltilbud på en række markeder, hvor selskabet i dag kun tilbyder fastnet, ligesom der også er kig på lande, hvor Deutsche Telekom i dag ikke er repræsenteret.
Brancherygter vil vide, at Deutsche Telekom er interesseret i at købe franske Oranges hollandske datterselskab, som er den mindste af de fire store operatørerer i Holland.
Deutsche Telekom håber desuden at have 1,5 millooner kunder til selskabets nye IPTV-tjeneste ved udgangen af 2010.