Løsninger, der kan lægger en dæmper på spammails og virusangreb, er så populære, at softwarehuset SoftScans omsætning sidste år steg fra 19 millioner kroner til næsten 33 millioner kroner.
"Markedet er modnet, og efterhånden har ni ud af 10 virksomheder en eller anden løsning i spil til at bekæmpe spam og virus," siger Thomas Holm Jensen, administrerende direktør, SoftScan, der leverer og driver antivirus- og spamfilter-løsninger.
Spam kender ikke til grænser
Spam kender ikke til landegrænser, og SoftScan gør også sit til at nedbryde de geografiske afstande.
Selskabet har aktiviteter i både Danmark, Norge og Sverige samt Storbritannien og Tyskland.
"I England går vi til markedet gennem forhandlere, og det har vist sig at være den rigtige model derovre. I Tyskland sætter vi et franchise-program i gang til august, og den første franchise-kontrakt tager vi selv for at vise vejen," siger Thomas Holm Jensen.
Bag SoftScans fremgang ligger, at der ifølge direktøren gennem året har været "mere af det samme" - altså en stigende strøm - også i år - af virusangreb og uønskede spam-mails.
Virus 112 og Barracuda
Herhjemme er SoftScans væsentligste konkurrent Comendo Virus112, mens konkurrenter som Barracuda, Telenor, McAfee og MX Logic stikker hovedet frem andre steder i Skandinavien.
Ifølge SoftScans direktør var der ved årsskiftet 82 ansatte i selskabet, og han forventer, at fordoble både det tal samt omsætning og indtjening i indeværende år.