Microsoft taber terræn med søgemaskine

Microsoft har flere gange varslet, at selskabets søgemaskine skal være nettets største, men Google og Yahoo kan tage det helt roligt indtil videre.

På trods af dets direktørs påstand om, at Microsoft med tiden vil give Google baghjul og blive den foretrukne søgemaskine på nettet, siger førende handelsanalytikere, at virksomhedens forretning på nettet er underlegen i forhold til konkurrenternes.

På et pressemøde i fredags, fortalte Heather Bellini, analytiker fra UBS Investment Research, af Microsoft faktisk taber terræn til konkurrenterne Google og Yahoo i reklameomsætning og i hyppigheden af søgninger.

Siden Microsoft i november 2005 afslørede planerne om at tilbyde web-baserede services gennem Windows Live og Office Live og om at forbedre selskabets omsætning inden for reklamesalg, har Steve Ballmer mere end en gang udtalt, at Microsoft vil gnave sig ind på markedet, indtil selskabet har erobret førstepladsen.

I følge UBS er Googles markedsandele vokset fra 56 procent til 65 procent mellem august 2005 og december 2006.

I den samme periode er Microsofts faldet fra 11 procent til 8 procent, selvom virksomheden har udgivet en genopfriskede version af Windows Live søgemaskinen i den periode.

UBS' kilde til disse oplysninger er forskning fra comScore Networks.

Yahoo har mistet markedsandele på samme område, og er faldet fra 21 procent til 19 procent.

Undersøgelserne er centrale for beregning af omsætningen af reklamesalg på nettet og laves ved at tælle, hvor mange gange brugere klikker på søgelinks, fortæller UBS analytiker Benjamin Schachter.

"Google fører klart over Microsoft, og det ser ikke ud til afstanden mellem dem bliver mindre lige med det samme," siger Benjamin Schachter.

"Tingene bliver ikke bedre for Microsoft. Den strategi, de har valgt, virker simpelthen ikke."

Oversat af Ditte Thøgersen




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere