På trods af dets direktørs påstand om, at Microsoft med tiden vil give Google baghjul og blive den foretrukne søgemaskine på nettet, siger førende handelsanalytikere, at virksomhedens forretning på nettet er underlegen i forhold til konkurrenternes.
På et pressemøde i fredags, fortalte Heather Bellini, analytiker fra UBS Investment Research, af Microsoft faktisk taber terræn til konkurrenterne Google og Yahoo i reklameomsætning og i hyppigheden af søgninger.
Siden Microsoft i november 2005 afslørede planerne om at tilbyde web-baserede services gennem Windows Live og Office Live og om at forbedre selskabets omsætning inden for reklamesalg, har Steve Ballmer mere end en gang udtalt, at Microsoft vil gnave sig ind på markedet, indtil selskabet har erobret førstepladsen.
I følge UBS er Googles markedsandele vokset fra 56 procent til 65 procent mellem august 2005 og december 2006.
I den samme periode er Microsofts faldet fra 11 procent til 8 procent, selvom virksomheden har udgivet en genopfriskede version af Windows Live søgemaskinen i den periode.
UBS' kilde til disse oplysninger er forskning fra comScore Networks.
Yahoo har mistet markedsandele på samme område, og er faldet fra 21 procent til 19 procent.
Undersøgelserne er centrale for beregning af omsætningen af reklamesalg på nettet og laves ved at tælle, hvor mange gange brugere klikker på søgelinks, fortæller UBS analytiker Benjamin Schachter.
"Google fører klart over Microsoft, og det ser ikke ud til afstanden mellem dem bliver mindre lige med det samme," siger Benjamin Schachter.
"Tingene bliver ikke bedre for Microsoft. Den strategi, de har valgt, virker simpelthen ikke."
Oversat af Ditte Thøgersen