Microsoft taber terræn med søgemaskine

Microsoft har flere gange varslet, at selskabets søgemaskine skal være nettets største, men Google og Yahoo kan tage det helt roligt indtil videre.

På trods af dets direktørs påstand om, at Microsoft med tiden vil give Google baghjul og blive den foretrukne søgemaskine på nettet, siger førende handelsanalytikere, at virksomhedens forretning på nettet er underlegen i forhold til konkurrenternes.

På et pressemøde i fredags, fortalte Heather Bellini, analytiker fra UBS Investment Research, af Microsoft faktisk taber terræn til konkurrenterne Google og Yahoo i reklameomsætning og i hyppigheden af søgninger.

Siden Microsoft i november 2005 afslørede planerne om at tilbyde web-baserede services gennem Windows Live og Office Live og om at forbedre selskabets omsætning inden for reklamesalg, har Steve Ballmer mere end en gang udtalt, at Microsoft vil gnave sig ind på markedet, indtil selskabet har erobret førstepladsen.

I følge UBS er Googles markedsandele vokset fra 56 procent til 65 procent mellem august 2005 og december 2006.

I den samme periode er Microsofts faldet fra 11 procent til 8 procent, selvom virksomheden har udgivet en genopfriskede version af Windows Live søgemaskinen i den periode.

UBS' kilde til disse oplysninger er forskning fra comScore Networks.

Yahoo har mistet markedsandele på samme område, og er faldet fra 21 procent til 19 procent.

Undersøgelserne er centrale for beregning af omsætningen af reklamesalg på nettet og laves ved at tælle, hvor mange gange brugere klikker på søgelinks, fortæller UBS analytiker Benjamin Schachter.

"Google fører klart over Microsoft, og det ser ikke ud til afstanden mellem dem bliver mindre lige med det samme," siger Benjamin Schachter.

"Tingene bliver ikke bedre for Microsoft. Den strategi, de har valgt, virker simpelthen ikke."

Oversat af Ditte Thøgersen




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere


Vejen til skyen

Få indsigt i, hvordan overgangen til en samlet cloud-platform har styrket virksomhedens agilitet, fjernet datasiloer og leveret realtidsdata for bedre beslutningstagning.

04. december 2024 | Læs mere