Adobe sender en gratis internet-version af Photoshop på gaden, skriver News.com.
Adobes online-satsning er et forsøg på at tilbyde firmaets produkter i en annoncefinansieret udgave via nettet for derved at udbrede, de ellers meget dyre produkter, til alle netbrugere.
Adobe går derved i direkte krig med online-programmer som Googles billedbehandlingsprogram Picasa.
Avancerede funktioner mangler
I første omgang bliver det et videoredigeringsværktøj, der frigives, men firmaet barsler med, at de senere vil udvide med billedbehandling på nettet. Den hostede udgave bliver gratis.
Man får dog ikke alle de avancerede funktioner, som Photoshop er kendt for med i online-versionen, der bliver en neddroslet udgave.
Pengene til Photoshop-tjenesten skal komme fra reklamer.
"Vi har erfaret, at kunderne er der men, men at de ikke er villige til at betale for tjenesten," siger Adobes direktør Bruce Chizen, til News.com.
"Derfor vil vi benytte online-reklamer til at finansiere tjenesten. Google har vist, at denne model virker ganske godt."
Ny strategi
Denne strategi er helt ny for Adobe, der har ry for at holde priserne på deres produkter i et meget højt leje.
Satsningen indikerer samtidig, at Adobe gerne vil spille en større rolle på brugermarkedet.
"Det er vigtigt, at firmaer som Google ikke overhaler os indenom på vores egen boldbane. Derfor bliver vi nødt til at sikre, at vi er der først," siger Bruce Chizen.
Med beslutningen følger Adobe i fodsporene på Microsoft, som ligeledes har haft tradition for at levere produkter, der installeres på lokale maskiner.
Redmond-firmaet satser med sine Live-tjenester nu massivt på online-applikationerne, og den strategi vil Adobe kopiere.
"I takt med at online-applikatiner bliver mere avancerede, er det naturligt for os at inddrage dem i vores produktkatalog," siger Chizen.
"Vi vil både udvikle produkter, der er helt web-baserede og hybrider, hvor brugeren kan hente yderligere funktioner via nettet til klientprogrammerne."
Billedbehandlingstjenesten er ifølge Adobe klar om et halvt år.