Artikel top billede

Danske firmaer vrimler ind i Second Life

Danske virksomheder vrimler ind i Second Life. Det er mest et modefænomen, mener forskere, der dog alligevel godt kan se en værdi i fænomenet.

Danske virksomheder og organisationer buldrer ind i Second Life for at være tilstede i den virtuelle verden, hvor alle de andre er.

I den seneste tid har mindst 15 store og kendte danske organisationer etableret sig i Second Life. De tæller blandt andre Computerworld, Folkekirken, Syddansk Universitet, Skat, Røde Kors og Danfoss.

Den store interesse skyldes i høj grad den hype, der er omkring den virtuelle verden.

Det mener Jonas Heide Smith, der forsker i spil ved IT-Universitetet.

Virksomhederne forklarer oftest entreen med en forventning om, at fænomenet Second Life bliver stort, fordi der hele tiden kommer flere mennesker derind, fortæller forskeren.

Overdreven entusiasme er tilbage

Jonas Heide Smith ser hypen omkring Second Life som en gentagelse af den interesse, som virksomhederne havde til at få et simpelt firmaskilt på internettet i 1990’erne.

”Siden dotcom-krakket har man ellers været vaccineret mod den slags overdreven entusiasme, man så i 1990’erne”, siger han.

Dengang var virksomhederne vilde med chatrum, e-handel og multi-user dungeons. Det var helt nyt, meget vigtigt og spændende, fortæller Jonas Heide Smith.

”Det er den samme drøm, den samme sprogbrug og entusiasme om, at Second Life er noget helt nyt og spændende,” siger Jonas Heide Smith.

Men hvor den slags dengang kostede virksomhederne småpenge, investerer en række firmaer nu millioner af kroner og Linden dollars i virtuelle besiddelser i Second Life.

”Der er to grupper. Der er dem, som investerer rigtigt mange penge i det. Og så er der alle dem, der har en praktikant, som synes, at det er spændende at bygge et hus inde i Second Life,” siger Jonas Heide Smith.

Virksomheder vil med på vognen

Når det handler om hvorfor virksomhederne i så stor stil bruger energi på at etablere sig i det digitale univers, fremhæver firmaerne typisk ”at det er vigtigt at være der, fordi det er vigtigt at få nogen erfaringer med noget, som måske bliver stort”, forklarer Jonas Heide Smith.

Den største motivationsfaktor for virksomhederne er altså ifølge forskeren at komme med på vognen og at få noget erfaring. I al fald når det gælder de virksomheder, som ikke bruger så mange penge på det.

”Og så gælder det om at få noget medieomtale på en nem måde,” siger Jonas Heide Smith.

Forskel på formål

Nogle virksomheder satser på at bruge den digitale verden til produktfremvisning.

Men mens eksempelvis tøj, biler og arkitektur egner sig fint til at blive vist i et 3d-miljø giver det ingen mening at vise bøger og cd’er i en 3d-verden.

Jonas Heide Smith mener ikke, at Second Life vil ændre den verden, vi kender. Onlineverdenen kan ikke ses som en revolution på linie med internettet, forklarer han.

”Jeg kan ikke forestille mig, at det her er det nye internet,” siger Jonas Heide Smith.

Et modefænomen

Den mening bakkes op af Niels Ole Finnemann, der er professor i medievidenskab og leder af Center for Internetforskning på Århus Universitet.

”Second Life er stjernesikkert ikke en revolution. Men det kan være en ny niche, som kan blive interessant for nogen,” siger Niels Ole Finnemann.

Han håber, at de mange virksomheder på vej ind i Second Life hver især har en specifik begrundelse for at være der. Man har nemlig indtryk af, at virksomhederne er med, fordi det er mode. Og det vil ikke føre til noget som helst, mener han.

"Jeg er negativ overfor mange af de forventninger, der er blæst op omkring Second Life. Man har ikke kigget på, hvad der reelt kan lade sig gøre," siger Niels Ole Finnemann.

Han kritiserer blandt andet den måde kommunikationen foregår på i onlineverdenen. Det er nemlig al for langsomt, mener han.

”Det er en 3d-simulerering, som forstyrrer og forlænger kommunikationen. Det er meget hurtigere at tage telefonen eller skrive en mail,” siger Niels Ole Finnemann.

Second Life får syv år

Hvad fremtiden bringer er svært at spå om.

Men ifølge Jonas Heide Smith er der ingen af de hidtidige virtuelle verdener som har overlevet i 10 år. Eksempelvis er der ikke mange, som spiller Ultima Online i dag, fremhæver Jonas Heide Smith.

”Second Life vil formentlig ikke være dominerende om fem-syvår med mindre Second Life fuldstændig revolutionerer de virtuelle verdeners historie,” siger Jonas Heide Smith.

Erfaringer er universielle

Hos danske Saxo Bank er det da også mulighederne for at gøre erfaringer med virtuelle verdener, som har fået virksomheden til at investere et beskedent beløb og en række mandetimer i at etablere en bygning i Second Life.

Det fortæller Stephan Martinussen, der er chef for produktudvikling hos Saxo Bank.

”Linden Labs kan lukke. Second Life kan eksplodere. Uanset hvad der sker, vil de erfaringer, vi som bank gør, aldrig gå tabt,” siger Stephan Martinussen.

Banken tilbyder fra starten besøgende at spille et investeringspil. Senere er planen at tilbyde avatarer og kunder valutaoverførsler mellem de to verdener, fortæller Stephan Martinussen.

”Vi er der, fordi det er interessant at vide, hvad det kan blive til derinde, siger Stephan Martinussen.

De er i Second Life:
Computerworld
IBM Danmark
Innovation Labs
Syddansk Universitet
Skat
Folkekirken
Røde Kors
24 timer
Danfoss
Grundfos
DR's Aftenshowet
Kunstmuseet Brandts
Roskilde Bibliotekerne
TV2
Saxo Bank




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Fremtidens digitale kraftværk: Tag styringen med dit ERP-system

I dag ligger moderne ERP-platforme i skyen og opdateres adskillige gange årligt. Samtidig får man nærmest pr. automatik adgang til en omfattende portefølje af integrationer, add-ons, 3. partsmoduler, BI og avancerede funktioner til AI/ML-understøttelse af forretningsprocesser. På denne dag går vi derfor i dybden med, hvad det betyder for din virksomhed. Uanset om I har migreret til en cloudbaseret platform eller planlægger at gøre det indenfor en overskuelig fremtid.

21. november 2024 | Læs mere


Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere