Pladeselskabernes brancheorganisation, IPFI, er i gang med at finde årsager til, at online-omsætningen kun var på 5 procent af den samlede omsætning sidste år - og ikke de 10 procent, som den optimistisk spåede for et år siden.
Som hovedårsag peger IFPI på, at webbutikkernes brugervenlighed simpelthen er for dårlig til at lokke musikforbrugernes kreditkort op ad lommerne.
"Vi har afholdt 12 fokusgrupper, der alle pegede på, at det er for kompliceret, bøvlet og tog for lang tid at hente musik over nettet. Og det er jo noget, som vi i samarbejde med musik-udbyderne må tage til efterretning," siger marketingdirektør Jesper Bay fra IPFI.
Han fortæller, at IPFI derfor har inviteret netbutikkerne til et dialogmøde i april måned, hvor temaet bliver brugervenlighed på musikhjemmesiderne.
Dårlig markedsføring
En anden forklaring på, at butikkerne og IPFI slikker sårene efter et skuffende online musiksalg på 30,6 millioner kroner i 2006, ligger i markedsføringen.
En Megafon-undersøgelse fra december 2006, som IPFI fik udarbejdet til internt brug, viser nemlig, at kun 10 procent af befolkningen har prøvet at downloade musik fra nettet.
"Der er da et kæmpepotentiale, da 90 procent ikke har prøvet at hente musik online. Men det tyder jo også på, at markedsføringen er mangelfuld," siger Jesper Bay.
Han forklarer, at udenlandske spillere som især iTunes og franske Fnac har drevet udviklingen med markedsføringen af musikdownloads i henholdsvis USA og Frankrig.
Og han kan ikke se, hvorfor danske netbutikker ikke kan gøre det samme på national skala.
I denne sammenhæng er IPFI desuden ved at finde ud af, om de danske kroner bliver lagt på udenlandske musiksites.
Underudviklet forretningsmodeller
Jesper Bay peger på, at en tredje forklaring kunne være, at online lovligt musik-køb trods alt stadig er et ungt marked, der kun har eksisteret i tre år.
"Mange forhandlere har jo skyndt sig ind på markedet uden at gøre sig klart, hvordan de skulle udvikle deres forretningsmodel. Som det er nu har vi overordnet set et afsender-orienteret marked, men vi må jo arbejde os hen mod modtager-orienterede musiksites, førend forbrugerne kan og vil hente musik på nettet," forklarer han.