Google mister gradvist markedsandele i Kina, særligt til rivalen Baidu.com, men selskabet giver ikke op og laver tværtimod nye tilføjelser til søgemaskinen, deriblandt nogle som endnu ikke kan fås på Google.com.
Den kinesiske udgave af Google blev udsendt af Google først i 2006. Den kinesiske udgave frasorterer søgeresultater der risikerer at bryde den kinesiske regerings censur-lovgivning.
Udgaven blev udviklet for at sikre Googles vækst i Kina, hvor selskabets primære søgemaskine, .com-versionen, ofte var nede eller kørte langsomt.
Der er kun et lille problem med strategien. De fleste af Googles kinesiske brugere foretrækker stadig .com-versionen, som også er tilgængelig i Kina.
Bruger vestlige tegn
Dette har ikke taget modet fra Google og de nyeste tilføjelser til den kinesiske version er fx muligheden for at søge på det kinesiske web med Pinyin, et romaniserings-system til skrifttegn, der oversætter kinesiske ord til det romerske alfabet.
Det er en egenskab man allerede kan få hos konkurrenten Baidu, der giver brugerne mulighed for at søge på kinesisk, uden at skulle skifte mellem engelsk og kinesisk.
Når man søger på den kinesiske version af Google, efter fx 'zhong guo,' der betyder Kina, får man stadig en liste af resultater der indeholder begge ord. Men ligesom på Baidu, bliver man spurgt om man også vil søge på Kina, med Kinesisk skrift.
Google har fundet på en ekstra service, Baidu ikke tilbyder. Når man søger på et ord foreslår søgemaskinen selv de mest populære termer eller udtryk ordet indgår i.
Hvis man søger på 'zho' foreslår Google af sig selv en række muligheder hvori ordet indgår, eksempelvis 'China Mobile,' 'Bank of China,' og 'China maps,' sammen med en række forskellige søgeresultater i hver kategori.
Popularitet falder støt
Ironisk nok er det øverste resultat på 'China maps' en service der hedder Sougou Map Search, der udbydes af Googles rival Sohu.com. Sohus søgemaskine konkurrerer med Googles egen kort-service, som blev udgivet tidligere på måneden
Om de nye tilføjelser hjælper på Googles popularitet i Kina vil tiden vise. Søgemaskinens popularitet er faldet støt i løbet af sidste år, også blandt ældre og mere rutinerede brugere, som selskabet tidligere regnede blandt sin stærkeste brugerbase.
Oversat af Ditte Thøgersen