Google pepper kinesisk censur-søgemaskine op

Google mister gradvist markedsandele i Kina, særligt til rivalen Baidu.com, men selskabet giver ikke op men laver nye tilføjelser til søgemaskinen.

Google mister gradvist markedsandele i Kina, særligt til rivalen Baidu.com, men selskabet giver ikke op og laver tværtimod nye tilføjelser til søgemaskinen, deriblandt nogle som endnu ikke kan fås på Google.com.

Den kinesiske udgave af Google blev udsendt af Google først i 2006. Den kinesiske udgave frasorterer søgeresultater der risikerer at bryde den kinesiske regerings censur-lovgivning.

Udgaven blev udviklet for at sikre Googles vækst i Kina, hvor selskabets primære søgemaskine, .com-versionen, ofte var nede eller kørte langsomt.

Der er kun et lille problem med strategien. De fleste af Googles kinesiske brugere foretrækker stadig .com-versionen, som også er tilgængelig i Kina.

Bruger vestlige tegn

Dette har ikke taget modet fra Google og de nyeste tilføjelser til den kinesiske version er fx muligheden for at søge på det kinesiske web med Pinyin, et romaniserings-system til skrifttegn, der oversætter kinesiske ord til det romerske alfabet.

Det er en egenskab man allerede kan få hos konkurrenten Baidu, der giver brugerne mulighed for at søge på kinesisk, uden at skulle skifte mellem engelsk og kinesisk.

Når man søger på den kinesiske version af Google, efter fx 'zhong guo,' der betyder Kina, får man stadig en liste af resultater der indeholder begge ord. Men ligesom på Baidu, bliver man spurgt om man også vil søge på Kina, med Kinesisk skrift.

Google har fundet på en ekstra service, Baidu ikke tilbyder. Når man søger på et ord foreslår søgemaskinen selv de mest populære termer eller udtryk ordet indgår i.

Hvis man søger på 'zho' foreslår Google af sig selv en række muligheder hvori ordet indgår, eksempelvis 'China Mobile,' 'Bank of China,' og 'China maps,' sammen med en række forskellige søgeresultater i hver kategori.

Popularitet falder støt

Ironisk nok er det øverste resultat på 'China maps' en service der hedder Sougou Map Search, der udbydes af Googles rival Sohu.com. Sohus søgemaskine konkurrerer med Googles egen kort-service, som blev udgivet tidligere på måneden

Om de nye tilføjelser hjælper på Googles popularitet i Kina vil tiden vise. Søgemaskinens popularitet er faldet støt i løbet af sidste år, også blandt ældre og mere rutinerede brugere, som selskabet tidligere regnede blandt sin stærkeste brugerbase.

Oversat af Ditte Thøgersen




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sådan: Opgradér din printerløsning uden store investeringer