Leder: Memo til direktionen

Computerworld mener: Det gode website bliver omdrejningspunktet for fremtidens handel og kommunikation. Virksomhedens direktion skal forstå internettets forretnings­potentiale og være villig til at satse på at udvikle websitet efter digitaliseringens succeskriterier.

Computerworld mener: Hvad enten ambitionen er mere salg, bedre image eller stærkere relationer, betyder internettet som kanal og platform stadig mere for, hvordan det enkelte menneske opfatter en virksomhed eller en organisation.

Den realitet har en svag forankring i danske direktioner.

Mange ledere uddelegerede i 1999 opgaven at skabe et flot visitkort på nettet, og siden har de ikke bekymret sig meget mere om dén sag.

Det er dumdristigt og skødesløst, for virkeligheden forandrer sig: Hvad der var rigtigt i de tidlige dage på nettet, kan i dag være forkert.

Webchamp 2007

Konkurrencen Webchamp 2007 er en opvisning i best practice på nettet i Danmark i dag. De fem vindere – Telmore, Netdoktor, Interflora, Den Blå Avis og mitKBH.dk – er destilleret ud fra mere end 2.200 nominerede danske websites og repræsenterer eliten på det danske net.

De er slet og ret bedst til at skabe den gode weboplevelse – til advarsel og inspiration for kolleger, konkurrenter og resten af det danske erhvervsliv.

Eliten kan først og fremmest lære os at tage kunderne og brugerne alvorligt – på deres egne præmisser. De bedste bruger ikke internettet som en øde selvbetjeningsreception, der holder tidskrævende kunder på afstand.

De ser ikke hjemmesiden som en smart front for lagersalg til discount­priser. De bedste bruger nettet til at møde kunderne – i øjenhøjde.

Charlotte Munk Thalund fra Telmore – årets webchamp – har for eksempel gjort det muligt for kunderne at chatte med medarbejderne i kundeservice, så de slipper for at vente på måske at få svar fra anonym mailadresse.

Telmores løsning handler ikke om rationalisering. Den handler om nære relationer. Og netop dét – at dyrke den tætte kontakt til den enkelte kunde – er en nøgle til succes for danske virksomheder på nettet.

Der skal mere til

Ifølge analyseinstituttet Userneeds’ brugerundersøgelser er det i dag ikke nok at gøre det let for kunderne at finde ydelserne, præsentere dem attraktivt eller gøre det let at købe dem på nettet (hvilket mange danske virksomheder og organisationer i øvrigt stadig har mere end svært ved).

Dagens kunder er mere oplyste end nogensinde og ofte eksperter i det, de køber.

Med andre ord bliver det stadig sværere at sælge på nettet. Nu handler det om at overbevise, og at overbevise kræver en dialog og relation.

Det gode website er i dag et mødested for ligemænd. De, der forstår det, får succes. Derfor skal de danske websites:

- Være imødekommende og åbne. De skal tage imod brugernes forslag, møde dem i en 3D-virkelighed og ikke henvise til lagerlister.

- Skabe direkte dialog med brugere via blogs, chats og ved at skabe interessegrupper online.

- Præsentere virksomhederne forståeligt. De skal tage udgangspunkt i brugerens situation, sortere produkterne og bruge 3D-præsentationer til oplevelses­produkter.

Direktionen skal forstå

De nye krav kan kun honoreres, hvis direktionen forstår internettets forretnings­potentiale og er villig til at satse på at udvikle websitet efter digitaliseringens succeskriterier.

Det har langtfra alle.

Hvordan sikrer vi et wake-up call i danske virksomheder, så digitaliseringen ikke støver til? Det kunne begynde med et spørgsmål fra direktionen: “Hvorfor vandt vi ikke Webchamp 2007?”




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Fremtidens digitale kraftværk: Tag styringen med dit ERP-system

I dag ligger moderne ERP-platforme i skyen og opdateres adskillige gange årligt. Samtidig får man nærmest pr. automatik adgang til en omfattende portefølje af integrationer, add-ons, 3. partsmoduler, BI og avancerede funktioner til AI/ML-understøttelse af forretningsprocesser. På denne dag går vi derfor i dybden med, hvad det betyder for din virksomhed. Uanset om I har migreret til en cloudbaseret platform eller planlægger at gøre det indenfor en overskuelig fremtid.

21. november 2024 | Læs mere


Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere