"Peter Albæk, formand for børns vilkår i Danmark, hvad kommer det til at betyde for unge computerspillere, at Microsoft snart lancerer målrettede reklamer i onlinespil?
"Vi har kritiske børn, der er vænnet til reklame-kampagner, men det påvirker naturligvis børn og unge, at blive udsat for målrettet markedsføring. Hvis kampagnerne er veltilrettelagt og veludført kan de i høj grad være med til at styre børns leg – også når de ikke sidder ved computerskærmen."
"Hvordan kan en reklame i et computerspil have effekt på et barns leg?"
"Produkterne er i høj grad med til at sætte dagsordenen for, hvad de unge leger og deres valg af legetøj. Derved spiller modelegetøj en stor rolle for hvad børn leger."
"Hvornår kan de unge forholde sig kritisk til en reklame i et computerspil?"
"Det er først i 11 til 13-års alderen, at unge kan tænke så abstrakt, at de kan forholde sig kritisk til en reklame og derved er bevidste om, hvad de skal forholde sig til. Yngre børn er meget konkrete i deres verdensopfattelse og påvirkes direkte, hvis deres interesse vel og mærke vækkes."
"Har børn og unge ikke set så mange reklamer, at de er blevet immune?"
"Den voksne generation er ikke på samme måde vokset op med reklamer som en del af hverdagen. Børn er således vænnet til at møde reklamerne, men de er langt fra immune. Specielt børn under teenager-alderen tager reklamerne ukritisk til sig."
"Mener du, at der skal være regler på området og i givet fald hvilke?
"Det er vigtigt, at man har tænkt tingene igennem, og at der udstikkes retningslinjer for, hvad man må og ikke må.
Spil er et forholdsvis nyt reklameområde, og derfor har vi ikke konkrete forslag, men man kan sandsynligvis hente inspiration fra de regler, der gælder på tv-fladen, med hensyn til reklamer henvendt til børn i forbindelse med børneudsendelser."