BREAKING:Nu er leverandøren af Danmarks nye NemKonto til 384 millioner kroner fundet - KMD ryger ud

Ud med sproget, Peter Albæk

Fem skarpe: Spilindustrien er klar til at indbygge målrettede reklamer i online-computerspil. Kommer det til at betyde noget. Formand for Børns Vilkår i Danmark, Peter Albæk, giver fem skarpe svar på fem skarpe spørgsmål.

"Peter Albæk, formand for børns vilkår i Danmark, hvad kommer det til at betyde for unge computerspillere, at Microsoft snart lancerer målrettede reklamer i onlinespil?

"Vi har kritiske børn, der er vænnet til reklame-kampagner, men det påvirker naturligvis børn og unge, at blive udsat for målrettet markedsføring. Hvis kampagnerne er veltilrettelagt og veludført kan de i høj grad være med til at styre børns leg – også når de ikke sidder ved computerskærmen."

"Hvordan kan en reklame i et computerspil have effekt på et barns leg?"

"Produkterne er i høj grad med til at sætte dagsordenen for, hvad de unge leger og deres valg af legetøj. Derved spiller modelegetøj en stor rolle for hvad børn leger."

"Hvornår kan de unge forholde sig kritisk til en reklame i et computerspil?"

"Det er først i 11 til 13-års alderen, at unge kan tænke så abstrakt, at de kan forholde sig kritisk til en reklame og derved er bevidste om, hvad de skal forholde sig til. Yngre børn er meget konkrete i deres verdensopfattelse og påvirkes direkte, hvis deres interesse vel og mærke vækkes."

"Har børn og unge ikke set så mange reklamer, at de er blevet immune?"

"Den voksne generation er ikke på samme måde vokset op med reklamer som en del af hverdagen. Børn er således vænnet til at møde reklamerne, men de er langt fra immune. Specielt børn under teenager-alderen tager reklamerne ukritisk til sig."

"Mener du, at der skal være regler på området og i givet fald hvilke?

"Det er vigtigt, at man har tænkt tingene igennem, og at der udstikkes retningslinjer for, hvad man må og ikke må.

Spil er et forholdsvis nyt reklameområde, og derfor har vi ikke konkrete forslag, men man kan sandsynligvis hente inspiration fra de regler, der gælder på tv-fladen, med hensyn til reklamer henvendt til børn i forbindelse med børneudsendelser."




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
PCI og cloud-sikkerhed: Strategi til beskyttelse af betalingsdata

Er din organisation klar til de nye PCI DSS 4.0-krav? Deltag i vores event og få indsigt i, hvordan du navigerer i compliance-udfordringerne i en cloud-drevet verden.

16. januar 2025 | Læs mere


Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, Aarhus: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

21. januar 2025 | Læs mere


Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, København: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

23. januar 2025 | Læs mere