Ud med sproget, Peter Albæk

Fem skarpe: Spilindustrien er klar til at indbygge målrettede reklamer i online-computerspil. Kommer det til at betyde noget. Formand for Børns Vilkår i Danmark, Peter Albæk, giver fem skarpe svar på fem skarpe spørgsmål.

"Peter Albæk, formand for børns vilkår i Danmark, hvad kommer det til at betyde for unge computerspillere, at Microsoft snart lancerer målrettede reklamer i onlinespil?

"Vi har kritiske børn, der er vænnet til reklame-kampagner, men det påvirker naturligvis børn og unge, at blive udsat for målrettet markedsføring. Hvis kampagnerne er veltilrettelagt og veludført kan de i høj grad være med til at styre børns leg – også når de ikke sidder ved computerskærmen."

"Hvordan kan en reklame i et computerspil have effekt på et barns leg?"

"Produkterne er i høj grad med til at sætte dagsordenen for, hvad de unge leger og deres valg af legetøj. Derved spiller modelegetøj en stor rolle for hvad børn leger."

"Hvornår kan de unge forholde sig kritisk til en reklame i et computerspil?"

"Det er først i 11 til 13-års alderen, at unge kan tænke så abstrakt, at de kan forholde sig kritisk til en reklame og derved er bevidste om, hvad de skal forholde sig til. Yngre børn er meget konkrete i deres verdensopfattelse og påvirkes direkte, hvis deres interesse vel og mærke vækkes."

"Har børn og unge ikke set så mange reklamer, at de er blevet immune?"

"Den voksne generation er ikke på samme måde vokset op med reklamer som en del af hverdagen. Børn er således vænnet til at møde reklamerne, men de er langt fra immune. Specielt børn under teenager-alderen tager reklamerne ukritisk til sig."

"Mener du, at der skal være regler på området og i givet fald hvilke?

"Det er vigtigt, at man har tænkt tingene igennem, og at der udstikkes retningslinjer for, hvad man må og ikke må.

Spil er et forholdsvis nyt reklameområde, og derfor har vi ikke konkrete forslag, men man kan sandsynligvis hente inspiration fra de regler, der gælder på tv-fladen, med hensyn til reklamer henvendt til børn i forbindelse med børneudsendelser."




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Fremtidens digitale kraftværk: Tag styringen med dit ERP-system

I dag ligger moderne ERP-platforme i skyen og opdateres adskillige gange årligt. Samtidig får man nærmest pr. automatik adgang til en omfattende portefølje af integrationer, add-ons, 3. partsmoduler, BI og avancerede funktioner til AI/ML-understøttelse af forretningsprocesser. På denne dag går vi derfor i dybden med, hvad det betyder for din virksomhed. Uanset om I har migreret til en cloudbaseret platform eller planlægger at gøre det indenfor en overskuelig fremtid.

21. november 2024 | Læs mere


Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere