It-selskabet CSC har været i strid modvind hos nogle af sine store kunder det seneste døgn.
Det skyldes noget så fundamentalt som manglende strøm, da en strømtavle stod af hos CSC klokken 10:53 i går formiddags.
- Det er dybt beklageligt for vores kunder og for deres kunder. Vi har derfor indkaldt ekstrapersonale, der arbejder hårdt på at få systemerne op at køre igen snarest muligt, forklarer kommunikationschef Line Ørskov fra CSC.
Hun forklarer, at en hel række af CSC's kunder har været påvirket af strøm-svigtet. Lige nu er status, at de fleste systemer er oppe at køre igen, mens enkelte stadig døjer med eftervirkningerne.
Problemer hos SAS og SKAT
Blandt CSCs kunder havde flyselskabet SAS forsinkelser i tre timer midt på dagen i hele Skandinavien som en konsekvens af driftsforstyrrelserne.
Forsinkelserne var op til 30 minutter på næsten samtlige afgange i Danmark, Norge, Sverige og Finland, fordi SAS-personalet i de lande skulle chekke passagerne ind manuelt.
- Det er langtfra tilfredsstillende, at den slags sker. Og nu vil vores it-folk tage en dialog med CSC for at finde fejlen og sørge for, at den slags ikke sker igen, lyder det fra kommunikationskonsulent Mikkel Løndahl hos SAS.
SAS Ground Service uden for Skandinavien var også ramt, men dog kun i en time.
Også hos SKAT var i store problemer fra klokken 11 i går til klokken 17.15. Og problemerne fortsatte i mindre grad her til klokken seks i morges.
- Det er jo fuldstændig uholdbart, at der kan ske et strømsvigt. Nu venter vi på redegørelsen fra CSC, og ser hvad vores næste træk skal være. Men det har jo betydet, at omkring 3.000 medarbejdere ikke kunne få adgang til de centrale systemer mellem klokken 11 og 17 i går. Og den slags kan ses på bundlinjen, siger kontorchef Johnni Jensen fra Skat.