ComputerViews: De fleste kender vel den forårseuforiske følelse, hvor man pludselig går fra at være en vintersplejs til en sommer-supermand, der kan klare hele verden – og lidt til.
Måske er det den følelse, der har ramt den samlede mobilindustri til dette års 3GSM-koneference i Barcelona.
Kombinationen af en industri, der brager frem både teknologisk og økonomisk, og så det lune, spanske vintervejr har i hvert fald løftet messe-stemningen til næsten religiøse højder.
- Vi bringer folk sammen. Vi gør livet lettere. Vi giver forbrugerne det, de har brug for.
Jo, flotte visioner og udmeldinger har man bestemt ikke savnet på 3GSM-konferencen med over 60.000 besøgende.
- We are in the business of connecting people, har Olli-Pekka Kallasvuo, Nokias leder, så flot sagt, og selv om de andre mobilgiganter bruger et andet ordvalg, dækker Nokias populære slogan nok meget godt industriens målsætning anno 2007.
Bag om salgstalerne
Men hvad ligger der egentlig bag de lovende ord fra de jakkesætsklædte, glatbarberede, slipsebundne og visitkortsuddelende mobiltopchefer?
Faktisk er der godt nydt her fra Barcelona.
Det indtryk, der står tilbage, efterhånden som de sidste visitkort bliver delt ud, standene revet ned, og mobilindustrien atter flyver hver til sit, er, at der er rigtig mange initiativer, der måske rent faktisk kan gøre livet lidt lettere.
For eksempel mener Rob Conway, direktør i brancheorganisationen GSM Association, at mobil-telefonens simkort er nøglen til fremtidens betalingsmiddel.
Handel og pengeoverførsler over mobiltelefonen bliver fremtiden, mener han – og det vil kunne betyde fremskridt for tredje verdenslande, hvor borgerne ikke er i nærheden af et pengeinstitut eller almindeligt internet.
Samtidig invaderes mobiltelefonerne nu af sociale tjenester, der gør det lettere at dele oplevelser med venner og familie – også selv om man har et verdenshav imellem sig.
Brugerne i centrum
Det mest opløftende ved 3GSM 2007 er dog ikke så meget de konkrete tiltag, som industrien arbejder med – men mere måden, som det sker på.
Hvor man tidligere har kunnet opleve, at mobilindustrien lancerede nye produkter, inden de rent faktisk var klar til det, så tegnes der i år et billede af en industri, der i langt højere grad ønsker at lytte til de mennesker, som trods alt spytter alle pengene i kassen – forbrugerne.
Tidligere har industrien forsøgt at lancere 3G-telefonien, inden både terminaler og netværk var på plads. Forbrugerne kunne vel nok leve med et par småfejl, for mulighederne med 3G var jo enorme, lød holdningen.
Nu skal brugerne i centrum
MMS er et ord, som de fleste kender, men som de færreste bruger. Hvorfor? Fordi industrien ikke i rette tid formåede at gøre opsætningen let nok.
I år har det helt store emne heldigvis været, at brugerne skal i centrum.
Priserne på mobiltelefoni og de dertil hørende tjenester er ved at være nede på et niveau, hvor de fleste kan være med.
Kvaliteten af telefonerne bliver bedre – og det samme gør de tjenester, man kan bruge dem til.
Og det er vel trods alt det, der kan gøre flotte salgstaler om en bedre og lettere verden til andet og mere end forårseuforiske visioner i Barcelona.
Eller som Sanjiv Ahuja, administrerende direktør i Orange, sagde tidligere på ugen.
- Kunderne vil bestemme vores succes. Sådan har det altid været, og sådan vil det også være i fremtiden.