Dynamik, flash og masser af billeder. Det er grund-ingredienserne i den opskrift, som Tivolis hjemmeside er designet efter.
Rent formidlingsmæssigt er der flere billeder end tekst på Tivoli.dk.
Den gamle forlystelsespark i København vil på den måde skabe en magisk og eventyrlig stemning, inspirere gæsterne og tilbyde dem en oplevelse ud over det sædvanlige.
Det store fokus på billeder frem for tekst har sikret hjemmesiden en nominering i kategorien Forståelighed i årets Webchamp.
Webdesigneren
Lars Nielsen har været ansat som multimediekoordinator i Tivoli siden 2005 og har ansvaret for den digitale information.
Hans opgaver er primært at vedligeholde og udbygge hjemmesiden, udsende nyhedsbreve og udvikle e-shoppen.
På papiret syner hans uddannelse ikke af meget, idet en studentereksamen er hans eneste afsluttede uddannelse.
Men man skal ikke tage fejl. Lars Nielsen er velbefaren inden for it-branchen og har både arbejdet som netværksansvarlig i Skatteministeriet og haft sin egen it-virksomhed.
Han har dog også været forbi Datalogistudiet på universitetet og er for tiden i gang med en HD for at få andet fagligt input end it.
Han er ikke inspireret af konkrete usabilityeksperter, men har i stedet dannet sig sine egne huskeregler inden for design.
Reglerne indebærer blandt andet, at hjemmesiden skal være nem at navigere på og ikke for informationstung.
En god webdesigner bør i øvrigt se ud over sin egen virksomhed og ikke være bange for at bryde grænser eller faste normer, mener han.
Fire hurtige spørgsmål
Computerworld har spurgt Lars Nielsen om, hvad der er godt webdesign i hans øjne, og hvilken hjemmeside der er hans egen personlige favorit.
- Hvad er den bedste feature ved Tivoli.dk?
- Der er mange ting, jeg godt kan lide. For eksempel flashspots, shortcuts, søgemaskine og muligheden for at planlægge en tur med regnemaskine.
Jeg er også ret vild med vores mulighed for hjemmefra at printe billetter, turpas og parkeringsbillet til bilen.
Men jeg tror faktisk, at jeg er mest glad for videoklippene med vores forlystelser.
- Hvilken feature ville du gerne ’stjæle’ fra et andet site?
- Disneyland Paris’ nye hotelbestilling er helt fantastisk. Den er fuldstændig dynamisk, har mange informationer, men er alligevel dejlig let og overskuelig.
- Hvad er din favoritside på nettet?
- Jeg har mange favoritsider. Google er min startside. MySpace er et web 2.0 forbillede. Royal Caribbean - Freedom of the Seas (freedomoftheseas.com) er utrolig inspirerende.
Min nyeste favorit er dog nok Disneys nylancerede side, som på en både overskuelig og inspirerende måde formidler samtlige af virksomhedens forretningsområder. Disney udnytter sit univers til fulde.
- Hvad kan blive bedre ved Tivoli.dk?
- Kalenderen på Tivoli.dk er noget af det mest brugte på sitet.
Den er bare ikke særlig god, og den ligger klart under resten af sidens standard. Derfor arbejder vi også på et ansigtsløft til den kommende sommersæson.
Computerworld præsenterer i perioden op til Webchamp 2007 alle de nominerede websites i kategorierne Forståelighed, E-handel, Produktpræsentation, Dialog, Navigation og Særprisen.