IT Gruppen overtog sidste år LM Systems og DigitalSolutions, hvor sidstnævnte leverer løsninger til såkaldt instore tv-løsninger.
Den slags løsninger, der fodrer skærme i for eksempel bank-filialer eller en supermarkedskædes forskellige butikker med kundeinformationer eller reklame-tv, er på fremmarch.
Tocifret millionbeløb
Sidste år sagde IT Gruppens direktør, Morten Skovby, at han forventede, at opkøbene ville bidrage til omsætningen med et tocifret millionbeløb i løbet af et par år.
- Det første år er gået med at fusionere selskaberne og opbygge en pipeline, så de tunge ordrer med de store beløb skulle gerne komme i år, siger Morten Skovby nu.
Faktisk kører der i øjeblikket tre pilotinstallationer i nogle detailkæder, og IT Gruppen har leveret en løsning til DR's nye hovedkvarter i Ørestaden.
- DR bruger installationen som en intern informationskanal til medarbejderne, siger Morten Skovby.
Via datalinjer
IT Gruppens direktør fortæller, at konceptet med instore tv eller digital signage handler om at få informationer ud fra centralt hold til modtagerskærme.
- I stedet for bankfilialer eller supermarkder kan det lige så godt være en informationsskærm i en hotelfoyer eller på et sygehus. Uden at røbe for meget kan det da godt tænkes, at en af vores pilotinstallationer er til den offentlige sektor, siger Morten Skovby.
Afgørende i disse installationer, som leverer billeder og videosekvenser over datalinjer, er softwaren, der håndterer indholdet og et planlægningsmodul, der bestemmer hvor og hvornår indholdet skal vises.
Blandt konkurrenterne på det voksende marked for instore tv-løsninger er Ipos og fladskærmsproducenten Mermaid, der i 2005 overtog en del af aktierne i Victor Soft, som udvikler administrations-software til digital skiltning.