Siden WiFi-netværket Fon blev grundlagt i 2005 i Madrid, har det bredt sig til 144 lande, hvor der i alt er 140.000 medlemmer, også kaldet foneros, og over 50.000 Fon-hotspots.
Nu har netværket netop rundet 1.000 hotspots i Danmark.
Dermed har Fon overhalet TDC, der hidtil har været landets største udbyder med 700 TDC Hotspots.
Hvis medlemsskaren fortsætter med at eksplodere, er der for første gang udsigt til, at der kan blive skabt en allestedsnærværende adgang til internettet, og den udvikling ligger godt i tråd med den almindelige forventning i befolkningen.
- Forventningen om, at der er bredbåndsadgang alle steder, er på vej. Det vil blive den almindelige forventning - ikke mindst i Skandinavien, hvor vi i forvejen har en velfærdstænkning, siger professor Niels Ole Finnemann, der er leder af Center for Internetforskning på Århus Universitet.
En fonero i Taastrup
Konceptet bag Fon er ganske enkelt, at medlemmerne via en trådløs router, som de køber hos Fon, stiller deres internetforbindelse til rådighed for andre.
Som medlem har man så et login og password, som man kan bruge til at logge sig på andre netværk rundt omkring i hele verden som enten Linus, Alien eller Bill – de tre forskellige grader af medlemskaber.
44-årige Kim Bach er en af 4.500 danskere, der indtil videre har meldt sig ind i Fon.
- Jeg kan godt lide Fon ud fra en idealistisk tankegang. Jeg mener, at internetadgang er noget, som bør være universelt tilgængeligt, og i et land som Danmark burde man have en mere åben politik omkring det, for det er vigtigt, at man har den adgang, siger Kim Bach.
Lunkne teleselskaber
De danske teleselskaber er dog noget lunkne ved Fon-konceptet.
Computerworld har tidligere fortalt, at TDC, Cybercity og Telia alle anser det for et brud på kundekontrakten, hvis en kunde vælger at stille sin internetforbindelse til rådighed for andre.
Teleselskaberne er dog havnet i en ubehagelig situation, hvor de uanset hvad får problemer med Fon.
Hvis de vælger at ignorere Fons eksistens og dermed lader kunderne gøre, som de ønsker, risikerer de, at færre vil betale for en internetforbindelse, fordi naboen alligevel stiller en til rådighed.
Vælger de at skride ind over for kunder, der deltager i Fon, står de også med et problem – for de opnår ikke flere penge i kassen ved at smide kunderne ud af butikken.
Nok netop derfor lyder meldingen fra TDC, Telia og Cybercity også indtil videre, at man afventer situationen for at se, hvor alvorligt problemet bliver.
Gartner beroliger
Gartners danske bredbåndsanalytiker, Peter Kjeldsen, mener dog, at selve Fon-konceptet rummer end række begrænsninger, som bør få teleselskaberne til at slå koldt vand i blodet.
- Jeg ser det ikke som noget, der går ind og ødelægger markedet for betalte forbindelser. Modellen er selvfølgelig markant anderledes, men man skal også være opmærksom på, at man for eksempel ikke har den samme mulighed for at få support, hvis der er problemer.
- Og selve det at have forbindelsen er jo kun den ene side af sagen – man skal også have noget indhold, siger Peter Kjeldsen.
Fonero frygter ikke TDC
Den 44-årige fonero Kim Bach fra Taastrup er kunde hos TDC. Han ved, at han risikerer at blive smidt ud som kunde, men har alligevel valgt at stå offentligt frem.
- Det er ikke sådan, at jeg er villig til at gå i fængsel for det, men jeg tillader mig at tage en ”so sue me”-holdning.
Han forklarer, at han selv har valgt at være Linus – det vil sige at han ikke tjener penge på det – og at han egentlig godt kan forstå teleselskabernes vrede, når det drejer sig om den kommercielle del af Fon.
- Men jeg tror, at teleselskaberne bliver nødt til at ændre deres holdning til WiFi. De bliver nødt til at erkende, at sådan noget her sker og så ændre deres politikker. Hvorfor ikke lade sig inspirere af for eksempel Wireless Philadelphia? Danmark skulle være et førende it-land, men det er vi jo overhovedet ikke, og det irriterer mig, lyder det fra Kim Bach.
Læs mere om Fon i fredagens trykte udgave af Computerworld.