I Sverige, Tyskland og England har der kørt tog med internet i tre år. Og det kommer også til at ske i Danmark i de næste års tid. I hvert fald for hovedstrækningerne i landet.
- Vi er ved at se på forretningsmodellerne og vurdere, hvad der kan svare sig. Dækningsgraden afhænger meget nøje af brugertilfredsheden, siger DSB's salgsdirektør, Bjørn Wahlsten.
Han forklarer, at DSB og TDC skal være skinnerne med mobilt internet i løbet af marts - tre år efter køreplanerne om et mobilt internet blev iværksat.
Herefter åbnes der for internet-forbindelsen mellem København og Århus i 2008.
- Derefter vil vi se på populariteten af nettet i togene. Og hvis det er en succes, så åbner vi nok også på de andre hovedstrækninger i landet, hvilket vil sige Sydbanen, Nordvestbanen samt strækningerne fra København til Aalborg og Esbjerg, forklarer Bjørn Wahlsten.
DSB og TDC opererer for øjeblikket med forskellige finansieringsmodeller. Blandt andet kan det tænkes, at pendlere kan få specielle rabatordninger.
Bjørn Wahlsten håber, at de store strækninger i landet har nettet klart inden 2010.
TDC tilbage i varmen
Den tekniske løsning er baseret på TDCs hotspots, som blandt andet kendes fra fastfoodkæder og tankstationer. Og prisen vil højst sandsynligt også være den samme.
Men rent faktisk var TDC først vraget i udbudsrunden. Selskabet blev dog taget til nåde igen, da telegigantens konkurrent, Deutsche Telekoms it-selskab, T-Systems, blev vraget i 11. time.
- T-Systems blev fravalgt, fordi vi ikke kunne mødes om det teknologiske samt den økonomiske risikofordeling, forklarer Bjørn Wahlsten.
TDC har fået ordren på sit oprindelige tilbud, som potentielt ligger på et trecifret millionbeløb, efter hvad Computerworld erfarer.
Bjørn Wahlsten forklarer dog, at man i kontrakten tager et skridt ad gangen. I første omgang gælder det om sikre, at de første tests om en måneds tid forløber succesfuldt.
Test på 14 minutter
Teststrækningen løber mellem Roskilde og Ringsted, hvilket er en rejse, der tager 14 minutter med IC3-tog.
At teststrækningen ikke er længere, er dog ikke noget problem for TDC.
- Det er helt fint, så længe vi kan teste nettet med togets reelle kørehastighed, og hvad der sker med internetopkoblingen, når to tog passerer hinanden, siger vicedirektør i TDC, Søren Jensen.
Internet med 180 kilometer i timen
Desuden skal TDC i sine tests blandt andet sikre, at nettet virker i tog, der kører 180 kilometer i timen.
Søren Jensen forventer, at det kan lade sig gøre på test-strækningen. Derfor skal selskabet i gang med at teste forskellige teknologier for at kunne realisere hastighedskravet fra DSB.
- Vi bruger UMTS (Universal Mobile Telecommunications System) som fremføringsmedie, og så tester vi dels HDSPA (High Speed Downlink Packet Access) og WiMAX (Worldwide Interoperability for Microwave Access), Søren Jensen.
Han forklarer, at de flere teknologier nok ender med at supplere hinanden. Togpassagererne vil dog ikke mærke, om de er på det ene eller det andet system.
Der er ifølge Søren Jensen flere årsager til brugen af forskellige teknologier.
Blandt andet er der langt mellem masterne i nogle områder, hvilket gør WiMAX attraktivt, men TDC har ikke WiMAX-licenser i hovedstadsområdet.
- Vi baserer os ikke kun på en enkelt teknologi, men derimod på den teknologi, der passer til det specifikke område, hvor toget kører samt de hastighedskrav, som DSB har stillet til os, forklarer han.