Brug brugerne. Ellers ender virksomheden med at udvikle produkter, som ingen er interesseret i.
Sådan har udenlandske og især amerikanske virksomheder de senere år fået tudet ørerne fulde fra diverse udviklingseksperter, når de skulle opfinde nye it-produkter.
Og måske med rette.
- I Danmark skal vi også have opbygget en kultur for brugerinddragelse, der er systematisk og effektiv, siger vicedirektør Janus Krarup fra Erhvervs- og Byggestyrelsen.
Brugerdrevne innovations-projekter
Styrelsen har derfor fået øremærket 100 millioner kroner årligt fra finansloven til at forske og udvikle i brugerdrevne innovationsprojekter.
Pengene skal bruges til, at virksomhederne kan benytte brugerinddragelsesmetoder i den daglige produktion.
Når alle projekterne er afviklet, vil Erhvervs- og Byggestyrelsen måle på om de virksomheder, der benytter brugerinddragelse, i højere grad, får en større produktivitet end de virksomheder, som producerer på traditionel vis.
- Når man sammenligner Danmark med resten af Norden, er vi bedre til at omsætte idéer og teknologier til forretning ved at læse brugerne på markedet. Og det er lige præcis det kulturelle afsæt, som virksomhederne har brug for til at få et endnu større økonomisk afkast, siger han.
Janus Krarup peger derfor på, at det er helt essentielt for virksomhederne i udviklingsprocessen af nye it-produkter at høre brugerne, hvilke krav de stiller til de nye opfindelser.
Læs mere om emnet i fredagens trykte udgave af Computerworld:
- Danske it-virksomheder skal lære at bruge brugerne
- TDC: Eksterne eksperter er vejen til kundernes behov