Stockholm: Nordens største teleselskab TeliaSonera mener, at det har teknologien og ressourcerne til at udfordre TDC på det danske marked. Det siger selskabets øverste chef Anders Igel i et interview med Computerworld.
- Vores ambition er at vinde markedsandele og blive en større spiller i Danmark, siger Anders Igel.
- Vi har indstillet sigtekornet, så vi på længere sigt også kan udfordre TDC. Det har vi alle forudsætninger for at gøre med den vægt vi har som den største spiller i Norden og Baltikum.
TeliaSonera har allerede i dag hver femte danske mobilbruger som kunde, og på bredbåndsområdet er selskabet Danmarks næststørste aktør med lige over 10 procent af markedet.
På begge felter har TDC dog fortsat et komfortabelt forspring.
Hurtig reaktion
Anders Igels opskrift på at presse TDC på hjemmebanen er at være skarpere i at identificere kundebehov og hurtigere på aftrækkeren end den danske telegigant.
- Det drejer sig helt basalt om at vinde kunder ved at tilbyde innovative produkter, dække nye behov for dem, og tilbyde dem et bedre serviceniveau. Det er der, man må vinde slaget, siger Anders Igel.
Nye produkter
Som et eksempel på produktinnovation peger Anders Igel på et nyt Telia-produkt, der kombinerer IP-telefoni med traditionel mobiltelefoni.
– Jeg synes, at den nye tjeneste Home Free, som vi har lanceret i Danmark, er et godt eksempel. Der er vi jo i spidsen på verdensplan. Det er meget perspektivrigt, siger han.
Home Free anvender den såkaldte Unlicensed Mobile Access-teknologi, der gør det muligt på det samme håndsæt at roame mellem GSM-nettet og en såkaldt ’hjemmezone,’ hvor man har adgang til IP-telefoni over WiFi.