Teleindustrien vil hæve serviceniveau efter kritik

Teleindustrien erkender, at serviceniveauet kan hæves hos landets mobilselskaber. Men samtidigt kritiserer industriens branchedirektør, Ib Tolstrup, Forbrugerstyrelsen samt IT- og Telestyrelsen for at kritisere på et løst grundlag.

Direktør for brancheorganisationen Telekommunikationsindstrien i Danmark, Ib Tolstrup, ser positivt på Forbrugerstyrelsens og IT- og Telestyrelsens nye test af de danske mobilselskabers informationsniveau.

- Der er mange fakta omkring ventetider og hjemmesidekritik, som vi kan bruge positivt til at forbedre vores forretning. Men der er også en masse vilkårlige målinger, som vi ikke kan forholde os til, siger han.

Til sidstnævnte peger han blandt andet på karaktergivningen, som han anser som fuldstændig tilfældig, hvor værdierne ikke er baseret på fortilfælde eller udenlandske undersøgelser.

- Jeg er ikke skuffet over pointgivningen, for den giver ikke så meget mening. Og generelt er der intet frygtindgydende ved resultaterne, selv om enkelte selskaber skiller sig fuldstændig ud med svartider på en time, siger han.

Med en halvering af klager over mobilselskaberne i de seneste år, peger Ib Tolstrup dog på, at informationsniveauet i selskaberne allerede er blevet væsentligt bedre.

- Man skal jo som forbruger have forståelse for, at man skal forvente længere ventetider, hvis man ringer i frokostpausen, hvor alle andre også ringer. Sådan er det jo, forklarer han.

Service er et vigtigt konkurrenceparameter

Ib Tolstrup påpeger, at mange mobilkunder gerne ser den laveste pris sammenkædet med den bedste kvalitet.

Og det er svært at overholde for udbyderne i praksis.

- I Danmark har vi nogle af verdens laveste mobilpriser. Så på det punkt har kunderne ikke meget at efterspørge, men kvaliteten af vores informationer kan godt blive bedre. Det er jo en totaloplevelse, der får den enkelte kunde til at vælge et specifikt selskab, siger han.

Forudbetalt telefoni er ikke ringe

Ib Tolstrup forklarer, at selskaberne allerede konkurrerer på services. Og betalingen er et de mest konkurrenceprægede områder.

Derfor var det en dårlig nyhed for ham, at teleselskaberne i testen blev klandret over en bred kam for, at informationen om priser og saldoer var for dårlig.

- Vi kan kun konstatere, at de selskaber, der tilbyder forudbetaling klarer sig godt. Det vil mange kunder nemlig se som et fint serviceniveau, da de aldrig behøver at ringe, forklarer han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Send dine legacysystemer på pension og invitér standardløsninger indenfor

Legacysystemer er rygraden i mange organisationers it-infrastruktur, men før eller siden er det tid til at sige farvel og skifte til en eller flere standardløsninger. Vi udforsker scenarier og muligheder, der gør det muligt at rykke videre. Hvad er businesscasen? Hvilke krav stiller skiftet til din forretning og jeres processer? Hvordan

08. oktober 2024 | Læs mere


Dynamics 365 & Business Central - AI og branchemoduler

Udforsk, hvordan du kommer godt i gang med Business Central, får hjælp til at tilpasse platformen til dine behov og får mest ud af din ERP-løsning med begrænsede ressourcer.

23. oktober 2024 | Læs mere


Årets CISO 2024

Vær med når Computerworld, Dansk Erhverv og Rådet for Digital Sikkerhed tager temperaturen på trusselslandskabet lige nu, og giver dig overblikket over de nyeste trusler, de mest aktuelle tendenser og de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

24. oktober 2024 | Læs mere