Direktør for brancheorganisationen Telekommunikationsindstrien i Danmark, Ib Tolstrup, ser positivt på Forbrugerstyrelsens og IT- og Telestyrelsens nye test af de danske mobilselskabers informationsniveau.
- Der er mange fakta omkring ventetider og hjemmesidekritik, som vi kan bruge positivt til at forbedre vores forretning. Men der er også en masse vilkårlige målinger, som vi ikke kan forholde os til, siger han.
Til sidstnævnte peger han blandt andet på karaktergivningen, som han anser som fuldstændig tilfældig, hvor værdierne ikke er baseret på fortilfælde eller udenlandske undersøgelser.
- Jeg er ikke skuffet over pointgivningen, for den giver ikke så meget mening. Og generelt er der intet frygtindgydende ved resultaterne, selv om enkelte selskaber skiller sig fuldstændig ud med svartider på en time, siger han.
Med en halvering af klager over mobilselskaberne i de seneste år, peger Ib Tolstrup dog på, at informationsniveauet i selskaberne allerede er blevet væsentligt bedre.
- Man skal jo som forbruger have forståelse for, at man skal forvente længere ventetider, hvis man ringer i frokostpausen, hvor alle andre også ringer. Sådan er det jo, forklarer han.
Service er et vigtigt konkurrenceparameter
Ib Tolstrup påpeger, at mange mobilkunder gerne ser den laveste pris sammenkædet med den bedste kvalitet.
Og det er svært at overholde for udbyderne i praksis.
- I Danmark har vi nogle af verdens laveste mobilpriser. Så på det punkt har kunderne ikke meget at efterspørge, men kvaliteten af vores informationer kan godt blive bedre. Det er jo en totaloplevelse, der får den enkelte kunde til at vælge et specifikt selskab, siger han.
Forudbetalt telefoni er ikke ringe
Ib Tolstrup forklarer, at selskaberne allerede konkurrerer på services. Og betalingen er et de mest konkurrenceprægede områder.
Derfor var det en dårlig nyhed for ham, at teleselskaberne i testen blev klandret over en bred kam for, at informationen om priser og saldoer var for dårlig.
- Vi kan kun konstatere, at de selskaber, der tilbyder forudbetaling klarer sig godt. Det vil mange kunder nemlig se som et fint serviceniveau, da de aldrig behøver at ringe, forklarer han.