Brøndby scorer på køligt overblik

Det er de små marginaler, der sikrer Brøndby en smal internetsejr over ærkefjenden FCK. Stor overskuelighed præger Brøndbys website, som også glimrer med et velfungerende old school-design fra 2001.

Det er stiligt kongeblåt og gult, men også overskueligt og med nem adgang til køb af klubtrøjer og alskens mer­chandise.

Derfor vinder Brøndby denne uges Duellen knebent foran Don Ø’s klub, som må se sig henvist til en klam andenplads i dysten om det bedste fodboldsite.

Marginalerne er dog små, og omsat til grønsværens realiteter ville den spinkle sejr svare til både udvidet spilletid og straffesparkskonkurrence og stolpe ind, før vinderen kunne kåres.

Shop med merchandise

Men alligevel fryder sejren Thomas Lue Lytzen, kommunikations- og marketingschef i Brøndbyernes IF Fodbold.

– Jeg er rigtig glad for, at vores brugere ser ud til at have så nemt ved at finde frem til kerneaktiviteterne på vores website. Det drejer sig blandt andet om vores shop med merchandise, konstaterer han.

Begejstringen hos webmaster Daniel Rommedahl fra FCK indfinder sig ikke i samme grad, når han skal forholde sig til analysen.

– Jeg er nu godt tilfreds med de resultater, som vores eget site har opnået. Der, hvor vi halter lidt, er besværet, som brugerne har haft i en af undersøgelsens opgave med at finde prisen på en klubtrøje. Der kan jeg godt se, at vi kan gøre det bedre, siger han.

Bittesmå forskelle

Henrik Vincentz, direktør i firmaet Userneeds, har udarbejdet analysen. Han bekræfter, at det er de bittesmå forskelle, som gør, at Brøndby går af med sejren.

– Selvom de to sites er meget forskelligt opbygget, er brugernes dom kun et udtryk for en lille sejr til et design, der virker lige nu, vurderer han.

Henrik Vincentz understreger, at en markant forskel på de to sites, som ikke er med i undersøgelsen, er selve det besvær, der er forbundet med at finde frem til Brøndbys site.

– Hvor man blot kan taste fck.dk ind i browseren er det mere bøvlet at gennemskue, at Brondby.com huser den lokale fodboldklub, siger Henrik Vincentz.

Brugervenlighedseksperten hæfter sig ved, at begge sites fremstår som ekspertsites med indforstået sprog og begreber, som kun kendes af fodboldfans.

Henvender sig til eksperter

– En del af befolkningen bliver sat af, fordi det er tydeligt, at målgruppen er fodboldeksperter. Dermed er det begrænset, hvor mange nye brugere der kan blive indfanget på de to sites. Brøndby er dog lidt bedre til at bruge alment forståelige begreber, vurderer Henrik Vincentz.

FCK’s Daniel Rommedahl understreger imidlertid, at der er tale om et bevidst valg, når FCK henvender sig i et sprog, som er tilpasset klubbens fans.

– Vores udgangspunkt er ikke at tiltrække nye kunder. Det er fans der er vores primære modtager, siger han.

Han noterer sig i øvrigt, at brugerne ifølge undersøgelsen ikke oplever problemer med svartider hos fck.dk.

- Jeg er lidt overrasket over, at brugerne accepterer vores loadtider. Da vi lavede det nye site i april, vidste vi, at loadtiderne kunne være tunge, men vi vurderede, at tiden og udbredelsen af hurtige internetforbindelser arbejdede for os, siger Daniel Rommedahl.

Som noget ganske usædvanligt har Duelvinderen Brøndby ikke fornyet sit grundlæggende design og navigation siden 2001.

Thomas Lue Lytzen tilskriver det en fortsat tilfredshed med funktionaliteten.

– Vi føler stadig, at vores websites design lever op til det, vi vil. Dertil kommer, at vi tilbage i 2001 rent faktisk brugte rigtig mange ressourcer på at få opbygget et levedygtigt design, siger han.

Henrik Vincentz bekræfter brugbarheden af Brøndbys design.

– Det virker jo, så der ingen grund nu og her til at reparere på det. Sitet har opdelt navigationen og det virker udmærket, lyder dommen fra brugervenligheds-eksperten.

I retning af trends

Men det kan ændre sig i løbet af kort tid, advarer Henrik Vincentz.

– FCK’s site er klart mere moderne og i højere grad en first mover, som bruger en opbygning, der peger i retning af de trends, vi ser hos udenlandske topklubber som Manchester United med eksempelvis anvendelse af videocasts. Brøndbys site er mere gammeldags, men det virker. Jeg forudser dog, at FCK vil vinde kampen om brugernes gunst, fordi udviklingen går i FCK’s retning. Så må Brøndby ud og redesigne sitet, siger han.

Brøndbys Thomas Lue Lytzen bekræfter, at en forbedring af websitets interaktivitet er på ønskelisten.

– I disse Web 2.0-tider er vi opmærksommme på, at vi skal holde øje med mulighederne for mere interaktivitet. Derfor arbejder vi med planer om at tilbyde vores brugere videoklip.

Til gengæld afviser Brøndby at åbne muligheder for at fans direkte kan kommentere på Brøndbys website.

– Det er i høj grad en følelsesmæssig sag for vores fans, når de går op i vores klubs kampe. Derfor er risikoen for injurier i høj grad til stede, hvis vi valgte at åbne sluserne. Så det er der ingen planer om, forsikrer Thomas Lue Lytzen.

Henrik Vincentz har forståelse for faren for et stormløb af injurier i fodboldfans indlæg, men opfordrer til at gøre mere ud af muligheder for en mere kontrolleret form for interaktivitet.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere