Det er stiligt kongeblåt og gult, men også overskueligt og med nem adgang til køb af klubtrøjer og alskens merchandise.
Derfor vinder Brøndby denne uges Duellen knebent foran Don Ø’s klub, som må se sig henvist til en klam andenplads i dysten om det bedste fodboldsite.
Marginalerne er dog små, og omsat til grønsværens realiteter ville den spinkle sejr svare til både udvidet spilletid og straffesparkskonkurrence og stolpe ind, før vinderen kunne kåres.
Shop med merchandise
Men alligevel fryder sejren Thomas Lue Lytzen, kommunikations- og marketingschef i Brøndbyernes IF Fodbold.
– Jeg er rigtig glad for, at vores brugere ser ud til at have så nemt ved at finde frem til kerneaktiviteterne på vores website. Det drejer sig blandt andet om vores shop med merchandise, konstaterer han.
Begejstringen hos webmaster Daniel Rommedahl fra FCK indfinder sig ikke i samme grad, når han skal forholde sig til analysen.
– Jeg er nu godt tilfreds med de resultater, som vores eget site har opnået. Der, hvor vi halter lidt, er besværet, som brugerne har haft i en af undersøgelsens opgave med at finde prisen på en klubtrøje. Der kan jeg godt se, at vi kan gøre det bedre, siger han.
Bittesmå forskelle
Henrik Vincentz, direktør i firmaet Userneeds, har udarbejdet analysen. Han bekræfter, at det er de bittesmå forskelle, som gør, at Brøndby går af med sejren.
– Selvom de to sites er meget forskelligt opbygget, er brugernes dom kun et udtryk for en lille sejr til et design, der virker lige nu, vurderer han.
Henrik Vincentz understreger, at en markant forskel på de to sites, som ikke er med i undersøgelsen, er selve det besvær, der er forbundet med at finde frem til Brøndbys site.
– Hvor man blot kan taste fck.dk ind i browseren er det mere bøvlet at gennemskue, at Brondby.com huser den lokale fodboldklub, siger Henrik Vincentz.
Brugervenlighedseksperten hæfter sig ved, at begge sites fremstår som ekspertsites med indforstået sprog og begreber, som kun kendes af fodboldfans.
Henvender sig til eksperter
– En del af befolkningen bliver sat af, fordi det er tydeligt, at målgruppen er fodboldeksperter. Dermed er det begrænset, hvor mange nye brugere der kan blive indfanget på de to sites. Brøndby er dog lidt bedre til at bruge alment forståelige begreber, vurderer Henrik Vincentz.
FCK’s Daniel Rommedahl understreger imidlertid, at der er tale om et bevidst valg, når FCK henvender sig i et sprog, som er tilpasset klubbens fans.
– Vores udgangspunkt er ikke at tiltrække nye kunder. Det er fans der er vores primære modtager, siger han.
Han noterer sig i øvrigt, at brugerne ifølge undersøgelsen ikke oplever problemer med svartider hos fck.dk.
- Jeg er lidt overrasket over, at brugerne accepterer vores loadtider. Da vi lavede det nye site i april, vidste vi, at loadtiderne kunne være tunge, men vi vurderede, at tiden og udbredelsen af hurtige internetforbindelser arbejdede for os, siger Daniel Rommedahl.
Som noget ganske usædvanligt har Duelvinderen Brøndby ikke fornyet sit grundlæggende design og navigation siden 2001.
Thomas Lue Lytzen tilskriver det en fortsat tilfredshed med funktionaliteten.
– Vi føler stadig, at vores websites design lever op til det, vi vil. Dertil kommer, at vi tilbage i 2001 rent faktisk brugte rigtig mange ressourcer på at få opbygget et levedygtigt design, siger han.
Henrik Vincentz bekræfter brugbarheden af Brøndbys design.
– Det virker jo, så der ingen grund nu og her til at reparere på det. Sitet har opdelt navigationen og det virker udmærket, lyder dommen fra brugervenligheds-eksperten.
I retning af trends
Men det kan ændre sig i løbet af kort tid, advarer Henrik Vincentz.
– FCK’s site er klart mere moderne og i højere grad en first mover, som bruger en opbygning, der peger i retning af de trends, vi ser hos udenlandske topklubber som Manchester United med eksempelvis anvendelse af videocasts. Brøndbys site er mere gammeldags, men det virker. Jeg forudser dog, at FCK vil vinde kampen om brugernes gunst, fordi udviklingen går i FCK’s retning. Så må Brøndby ud og redesigne sitet, siger han.
Brøndbys Thomas Lue Lytzen bekræfter, at en forbedring af websitets interaktivitet er på ønskelisten.
– I disse Web 2.0-tider er vi opmærksommme på, at vi skal holde øje med mulighederne for mere interaktivitet. Derfor arbejder vi med planer om at tilbyde vores brugere videoklip.
Til gengæld afviser Brøndby at åbne muligheder for at fans direkte kan kommentere på Brøndbys website.
– Det er i høj grad en følelsesmæssig sag for vores fans, når de går op i vores klubs kampe. Derfor er risikoen for injurier i høj grad til stede, hvis vi valgte at åbne sluserne. Så det er der ingen planer om, forsikrer Thomas Lue Lytzen.
Henrik Vincentz har forståelse for faren for et stormløb af injurier i fodboldfans indlæg, men opfordrer til at gøre mere ud af muligheder for en mere kontrolleret form for interaktivitet.