Den ene af grundlæggerne bag Kazaa og Skype, Niklas Zennström, talte tirsdag på en konference for entreprenører i Sverige.
Her berørte han blandt andet sit nye projekt The Venice Project, som han udvikler sammen med sin faste kompagnon Janus Friis.
På spørgsmålet om, hvad projektet egentlig går ud på, svarede Niklas Zennström dog i samme svævende termer som tidligere.
Net og tv kobles sammen
Projektet handler i bund og grund om at koble tv og internet sammen, og tjene penge på annoncer, men en lancering er nært forestående, kunne Zennstrom afsløre.
- Vi kalder fjernsynet for ’tossen – det kan ikke så meget andet end viderebringe billeder og lyd. Men internet og computere er ganske smarte, så målet er at tage det bedste fra begge verdener og gøre det hele mere personligt, fortalte Niklas Zennström.
Han pegede desuden på, at der i dag lægges væsentlig flere annoncekroner i tv-reklame end internet-ditto, men at det er svært at beregne værdien af reklamens effekt på tv.
Der er derfor store muligheder for at høste mange annoncekroner på at levere tv-indhold via internettet, mener Zennström.
Niklas Zennström virker dog ikke som om han er urolig for – på samme måde som med Kazaa – at havne i en debat om ophavsrettigheder med ejerne af indholdet.
Han mener, at tv-selskaberne er meget interesserede i at indgå aftaler med internetselskaber, der giver dem mulighed for at få leveret deres indhold til kunderne.
- Internet og tv har haft en femårsperiode, hvor man har lært hinanden bedre at kende. Advokater har tjent mange penge på dette, men nu har medieindustrien forstået, at internettet er oplagt til leveringen af deres tv-indhold, mener Niklas Zenstrom.