Internet, internet og internet.
Finske Nokia, der sidder tungt på omkring 33 procent af verdensmarkedet for mobiltelefoni, fremlagde i dag sin strategi for de kommende par år.
Det var ordet internet, der prægede den tale, som blev holdt af administrerende direktør i Nokia, Olli-Pekka Kallasvuo.
- Med omkring 850 millioner brugere af Nokia derude har vi en position, hvor vi kan koble flere mennesker til internettet end nogen andre i hele verden, sagde Olli-Pekka Kallasvuo til arrangementet Nokia Capital Markets Day i Amsterdam, der blev transmitteret direkte på internettet.
Connecting People
Olli-Pekka Kallasvuo lagde dermed vægt på, at Nokia fortsat vil satse på ”Connecting People”, men at begrebet ”connecting” er under forandring.
- Connecting fortsætter med at være vores forretning, men begrebet bliver udvidet. Det handler om at kunne koble sig til de ting, der betyder noget for en, og det, der betyder noget i dag, findes ofte på internettet, sagde han.
Olli-Pekka Kallasvuo nævnte i den forbindelse web 2.0 og fænomener som YouTube, Flicr og blogs som tjenester, der skal føres ind på mobiltelefonen.
- Vi er nøglen til at bringe de her ting ind i mobiletelefonerne, og vi kan endda tilføre tjenesterne yderligere værdi for brugerne, lød det fra Olli-Pekka Kallasvuo.
En verden i forandring
Han dvælede herefter ved det faktum, at flere og flere mennesker i verden har mulighed for at være koblet til internettet.
- Et voksende antal mennesker vil sågar få deres første erfaringer med internettet via mobiltelefonen – de har aldrig set internettet igennem en pc, sagde Olli-Pekka Kallasvuo.
Han nævnte det indiske marked som et eksempel på dette.
I løbet af talen blev det tydeligt, at Nokia mener det endog meget seriøst med det mobile internet.
- Man kan være del af en begivenhed, når den finder sted, fordi man altid er koblet på, forklarede Olli-Pekka Kallasvuo.
Regner med vækst
Ved mødet I Amsterdam fremlagde Nokia også selskabets forudsigelser for det kommende år.
Nokia regner med at nå 970 millioner solgte enheder i ved udgangen af 2006, og det antal vil i 2007 blive øget med 10 procent.
Olli-Pekka Kallasvuo sagde også, at der med tiltag som kameraer, farveskærme, musik i mobiltelefonerne er kommet flere og flere muligheder for at differentiere sig som producent.
- Det er den mest interessante industri, der findes, og det vil det fortsætte med at være, sagde Olli-Pekka Kallasvuo.