Om få år vil verdens førende softwarevirksomhed, Microsoft, være født på ny.
Processen er allerede i gang – og selv om det udefra måske ligner et traditionelt generationsskifte, så er de underliggende forandringer så radikale, at det er svært at forestille sig.
Der er tale om skift i både topledelsen, teknologien, produktionen, distributionen og forretningsmodellen.
Enorm udfordring
Får Microsoft succes med øvelsen vil selskabet have løst den største ledelsesmæssige udfordring nogen virksomhed har stået overfor.
Forestil dig, at jeres direktør på det ugentlige ledelsesmøde gav følgende melding: “Stort set alle vores produkter skal flås fra hinanden og bygges op igen fra grunden på nye teknologiske platforme. Vi ved endnu ikke, hvordan kunderne helt præcist vil have vores produkter til at opføre sig – og vi ved heller ikke endnu, om de vil betale for dem. Men der er ingen vej udenom.”
Det er i store træk den udfordring, Microsoft står overfor i dag.
Mange betragter Microsoft som en dominant kæmpe, som ligger lunt i svinget og med markedsandele, de fleste topledere knap nok tør drømme om.
De er usårlige, siger man – og har svært ved at forestille sig noget, der truer Microsoft på livet.
Ikke noget behageligt syn
Men det kan Microsoft selv. Selskabet har set lyset – og det er ikke et behageligt syn.
De produkter, som Microsoft tjener kassen på, skal i fremtiden ikke længere sælges i kasser på hylderne hos diverse it-leverandører.
De skal leve på nettet. Det lyder måske umiddelbart banalt – men der ligger noget meget dybere bag.
Der er tale om et skift, der er større end dengang, man gik fra mainframe til client/server og pc’er. Og adfærdsændringerne hos kunderne er allerede i fuld gang.
Software på cd-rom er på vej til at blive stort set lige så aktuelle som videobånd i VHS-format eller telefonbøger på papir.
Selve måden, man producerer software på, står over for et paradigmeskift.
Forretningsmodellen er under pres
Og distributionen vil i stor udstrækning foregå på nettet – ikke som vi kender det i dag, men som en model, der på sin vis minder om client/server-tankegangen – og så alligevel ikke. Og som om det ikke var nok – så er den forretningsmodel, der ligger til grund for software, voldsomt under pres.
Meget tyder på, at software i fremtiden i stor udstrækning vil være annoncefinansieret. Og det er langt fra nogen nem opgave.
Konsekvenserne af at bevæge sig ud af kassen er nemlig voldsomt uforudsigelige.
For modsat hvad mange påstår, så handler det ikke om at distribuere software på en ny måde. Det handler derimod om at genføde produkterne totalt.
Wired Magazine skriver i november-nummeret, at det for Microsofts vedkommende kan blive knald eller fald.
Jeg er rystet
For nylig bad en kunde mig om at analysere Microsoft og Googles initiativer på nettet i de senere år. Og resultatet rystede mig i min grundvold.
Ud af en perlerække af omkring 20 netbaserede services stod Google og Microsoft med 18 åbenlyst sammenlignelige produkter.
Og det stod pludseligt klart for mig, at der er noget stort under opsejling.
Den krig, der er under optakt mellem de to, må ubetinget blive den mest spændende i it-branchens historie.
Den bliver blodig, lærerig – og den er uundgåelig.
For to år siden ville jeg have satset mine penge på Microsoft. For et halvt år siden på Google. Men spørger du mig i dag, så kan jeg kun sige, at det bliver en spændende kamp.
May the best company win.
Jesper Bove-Nielsen er konsulent, forfatter, foredragsholder og ledelsesrådgiver for danske og internationale virksomheder.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.