Nye medier giver bedre annoncer

Klumme: Hvorfor er det egentligt billigere at annoncere på nettet end i massemedierne? På nettet er kontakten jo meget mere målrettet. Måske er medierne fortsat underlagt de gamle mediers logik.

Nettet giver annoncører bedre og billigere adgang til sine målgrupper.

Og nye annonce-former er på vej med helt nye muligheder.

I medieverden opererer man med kontaktpriser, når man skal opgøre værdien af en reklame.

Den generelle tommelfingerregel er, at jo flere, der ser reklamen, jo lavere bliver kontaktprisen – og jo lavere kontaktprisen er, jo bedre er det for annoncører.

Læg dem op af hits

Derfor er det godt at lægge sine reklamer op af udsendelser som for eksempel “Vild med Dans” og fodboldkampe, for så er man sikker på, at de bliver set af mange.

På både dagblade og tv opererer man også med særlige målgrupper eksempelvis børn, unge, kvinder og erhvervsaktive og prøver i så høj grad som muligt at forstå deres medievaner – og igen sikrer sig en høj kvantitativ dækning, og dermed en lav kontaktpris.

På nettet optræder bannerannoncer som imageannoncer, og derudover finder man også rene tekstannoncer og sponsorater.

På nettet kan man finde kunderne

Internettet er rigtig godt til at lave forslag til sit online-publikum og udnytte den aktive interesse for produkter og services, der bliver præsenteret.

Derudover muliggør nettet, at man kan finde sine kunder ved hjælp af målrettede søgeord.

Det bedste eksempel på udnyttelse af denne mulighed er Google.

Google bruger folks søgen efter almindelig viden om et produkt eller en service til at blande ikke-kommerciel og kommerciel tekst og har på den måde skabt en ny forretningsmodel.

Den store værdi, som brands har opnået i oplevelsessamfundet, hvor tv-serien Kojak får en værdi, hvis den vises på TV2 Zulu, og en anden værdi, hvis den vises på TV2 Charlie åbner også for en række nye sammenhænge, hvor man kan nå kunderne.

Det er både mere komplekse og mere målrettede sammenhænge.

Betaler for dem, der klikker

På nettet betaler man ofte for dem, der klikker på ens annonce - det vil sige dem, der gør en aktiv indsats for at finde ud af noget om produktet.

Her giver det ikke mening at tale om lav kontaktpris – her giver det mening at tale om noget helt andet, nemlig kvaliteten af den dækning man får.

På nettet kunne man godt argumentere for, at kontaktprisen burde være dyrere end i massemedierne, fordi kontakten er mere målrettet, og kvaliteten af kontakten derfor er højere.

De traditionelle massemedier. tv, magasiner og aviser er gode til at skabe interesse og opbygge image, imens nettet er godt til at få folk til at gøre noget aktivt.

Hvorfor er det stadig billigere at annoncere på nettet end i massemedierne?

De gamle mediers logik

Her lider alle nye medier desværre af, at de er underlagt de gamle mediers logik – en logik, der for eksempel også betyder, at prisen for tv-annoncering blev lagt på niveau med dagbladsannoncering og stadig i dag er langt billigere i Danmark end i resten af verden.

Derudover har markedsføring på nettet været ramt af den generelle afmatning, der skete efter dot.com bølgens crash og 11. september.

Og prisniveauet har siden lidt under den afmatning.

Endelig har netudbyderne også selv et ansvar for ikke at have lavet annonceformater, der i tilstrækkelig høj grad bruger mediets force – nemlig den direkte kontakt med netop de bruger der er interesserede, og de mange kreative muligheder, som Nettet tilbyder.

Google så den mulighed og andre er siden fulgt efter, men der er stadig plads til at udvikle mange flere og mere spændende annoncemuligheder på nettet.

Det næste nye medie, der er på vej, er de mobile medier.

Og her er det vigtigt at bruge de erfaringer, som man har fra internettet.

Det betyder at udvikle nye annonceformater, der udnytter mediets lokationsbaserede styrker, udnytte WAP’s mange muligheder, udnytte foto- og videopotentialer og at skabe nye sponseringsmodeller.

Og det skal naturligvis alt sammen være til en pris, der svarer til den målrettede kontakt med kunderne, som mediet giver.

Trine Nielsen er udviklingschef hos Crossroads Copenhagen.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere