Interesseorganisationer og private firmaer kan sagtens få optaget deres undervisningssites på Danmarks officielle undervisningsportal, EMU.dk.
Mejeriforeningen, Politiken, Gyldendal og MetroXpress er blandt de private firmaer, der har fået pixelplads på den såkaldte materialeplatform.
Klart pædagogisk sigte
Materialeplatformen burde ellers kun indeholde undervisnings-materialer med "et klart pædagogisk sigte", der "ikke agiterer for bestemte politiske eller religiøse overbevisninger og ikke indeholder reklame for bestemte produkter eller lignende," som det hedder.
Også interesseorganisationerne Mellemfolkeligt Samvirke og Danmarks Naturfredningsforening har undervisnings-sites på platformen.
Danmarks Lærerforening accepterer, at der kan være holdninger på undervisningssites, da der ellers ikke produceres nok undervisningsmateriale i Danmark.
Til gengæld er SF dybt utilfreds med, at private interesser finder vej ind på Materialeplatformen.
– Vores fælles undervisningssystem skal ikke finansieres af private firmaer - uanset om de reklamerer skjult, indirekte eller direkte, siger Pernille Vigsø Bagge, undervisningsordfører for SF.
Brug Karolines
På Mejeriforeningens undervisningssite, Projekt-Madpakken, finder man 24 opskrifter til en god madpakke, og i flere af dem er et produkt fra mærket "Karolines Køkken" en ingrediens i opskriften.
Ifølge Forbrugerombudsmandens retningslinjer må man ellers kun bruge artsbetegnelser og ikke varemærkenavne.
– Da vi lavede siden var Karolines Køkken en del af Mejeriforeningen. Men jeg synes ikke, at tonen er, at man skal bruge bestemte produkter, siger Jan Morre Pedersen, undervisningskonsulent i Mejeriforeningen.
Alligevel vil han nu henvende sig til Forbrugerombudsmanden for at undersøge, om siden overtræder retningslinjerne.
Ikke tjekket gamle titler
På platformen står der, at "Projekt-Madpakken handler om at skabe rammer, der fremmer gode spisevaner".
Leo Højsholt-Poulsen er uddannelseschef i Uni-C, der står bag sitet, og de vil nu se på siden igen.
– Det er en, vi har taget med fra forlagenes gamle base. Vi har ikke været inde og tjekke hver eneste af de gamle titler, siger han.
Men Leo Højsholt-Poulsen gør også opmærksom på, at man kun afviser materialer, hvis de direkte overtræder Forbrugerombudsmandens retningslinjer.
Vinklen må være anderledes
Gyldendal udgiver undervisningsaviser sammen med Politiken, og til hver af dem er der knyttet en hjemmeside.
Både på lærer- og elevsiden er der flere steder henvisninger til websites, avisartikler og bøger, men Gyldendal ser ikke problemer i, at selskabet henviser til egne produkter på undervisningssites.
– I Gyldendal er vi jo et traditionelt undervisningsforlag. Vinklen må være anderledes for os, for undervisnings-materialer er jo en normal forretning for os. Vi sælger ikke olie til dagligt og udgiver et undervisningsmateriale ved siden af, siger Mathias Bruun, direktør for Gyldendal Uddannelse.