“Det tager kun fem minutter at handle i Fakta, men vi vil så gerne ha’, du bli’r lidt længere …”
Fem minutter er dog klart i overkanten af, hvad der behøves af tid for at overskue mulighederne på Faktas hjemmeside, www.fakta.dk
Og den samme konklusion gælder også konkurrenten Nettos tilstedeværelse på nettet.
Visionsløse
– Jeg vil kalde begge hjemmesider visionsløse, fordi de ikke vil noget med dem, siger Henrik Schmidt, direktør for analyseselskabet Userneeds, der har udført analysen for Computerworld.
Han fremhæver discountforretningen Tiger som et eksempel på en discountforretning, der i modsætning til de to dagligvarekæder leverer noget ekstra til brugerne. Med noget sjov og leg på nettet.
Men dette er ikke tilfældet for hverken Netto eller Fakta.
Find den nærmeste butik, få ugens tilbudsavis, mad-opskrifter eller noget om vine.
I grove træk er det, hvad de to dagligvarekæder tilbyder de kunder, der klikker ind på deres respektive hjemmesider.
Simpelt design
Hvor Dansk Supermarkeds Netto har iklædt sig de gule farver og en bette hund, holder Coop Danmarks Fakta til et lidt mere kulørt design.
Og hvis man kigger nærmere på ugens analyse af de to duellanter, så er det simple design også blevet bemærket.
Kun 42 procent af de knap 700 deltagere i testen fandt Fakta-hjemmesiden spændende, mens 48 procent mente, at Netto.dk var spændende.
Som kontrast til disse tal, mener henholdsvis 77 og 74 procent af testdeltagerne at Fakta.dk og Netto.dk er moderne hjemmesider.
– Vores site skal være ærligt, og afspejle vores butikker. Det skal ikke være fancy og ikke stemme overens med virkeligheden ude i butikkerne, siger Christian Suhr, it-driftchef og webmaster for Netto.
Tingene hænger ikke sammen
Han pointerer, at hvis sitet er stort med en masse muligheder, mens Netto-butikker er, som de nu er, så hænger tingene ikke sammen.
– Man skal give kunderne de samme oplevelser på vores site som ude i butikkerne, siger Christian Suhr.
Han fremhæver, at hjemmesiden har 100.000 ugentlige besøgende, som primært kommer for at søge efter information om ugens tilbud, og at over 60.000 kunder hver uge får tilsendt tilbud om vin og specielle øl, job og andre ting.
Og dette til trods for at discountkæden ikke ofrer de store ressourcer på at udvikle eller vedligeholde hjemmesiden. I Netto har man kun afsat godt et halvt årsværk til at udvikle og vedligeholde siden.
BLiver ikke bedre
Den samme politik gør sig gældende for Faktas vedkommende, og man skal ifølge markedsføringschef Heidi Simonsen heller forvente sig meget mere af Fakta på nettet. I hvert fald ikke før Fakta skønner, at hr. og fr. Danmark har mere avancerede computere.
– Vi har kun de mest nødvendige oplysninger. Du kan ikke købe noget på vores hjemmeside og vi har ikke spil på den, siger Heidi Simonsen.
Til gengæld har Fakta dog lagt reklamefilmene ud på hjemmesiden, så kunderne kan se dem på deres hjemmecomputere.
På trods af den begrænsede flade på Fakta hjemmesiden er hun dog tilfreds med, at hun kan matche sin konkurrent på nettet.
– Siden er et supplement til vores øvrige markedsføring. Den skal sørge for, at det er nemt for kunderne at finde en Fakta butik og vores tilbud. Det er vigtigere for os, at de kommer ned i butikken end at de sidder på vores hjemmeside, siger Heidi Simonsen.
I den forbindelse har Fakta fokuseret mere på, hvor langt der er til den nærmeste butik i kæden end at vise, hvor mange butikker der er i en given by.
Henrik Schmidt synes, at det er synd, skam og spild.
– Hvorfor bruger de to ikke det interaktive element på nettet. Dagligvarebutikkerne burde benytte sig af deres indgående kendskab til deres egne vare på hylderne. Det giver dem mulighed for at tilbyde kunderne færdiglavede indkøbslister. Nu står julefrokosten for eksempel for døren, så hvorfor tilbyder de ikke deres brugere at komponere en julefrokost til lejligheden, siger han.