På onsdag åbner Reuters kontor i den virtuelle verden Second Life, der i skrivende stund har omkring 900.000 medlemmer, der i et gigantisk tredimensionelt landskab kan bygge hus, arbejde og omgås med andre.
Reuters påtænker at rapportere både ”rigtige” nyheder til Second Life-indbyggerne samt nyheder fra Second Life-universet til den rigtige verden via webstedet secondlife.reuters.com.
Indbyggere kan rapportere
Indbyggerne i Second Life kan tage del i Reuters nyheder, ved hjælp af et bærbart apparat, som de kan bære rundt på i den virtuelle verden.
Med apparatet får de blandt andet mulighed for at deltage i et forum, hvor de kan diskutere aktuelle hændelser med andre indbyggere.
Nyhedschef i det virtuelle univers er Adam Pasick, der i Second Life går under det passende navn Adam Reuters.
- Sjovt nok er der ikke den store forskel på at arbejde som reporter i den virkelige og den virtuelle verden, siger han.
Han ser ingen problemer i, at nyhedsbureauet rapporterer fra en verden, hvor grænserne mellem, hvad der er virkeligt og hvad der er uvirkeligt, flyder sammen.
- At være upartisk, troværdig, hurtig, alt det som Reuters stræber efter, det gælder uanset, hvilket miljø man rapporterer fra, siger Adam Pasick
Reuters er ikke den første større virksomhed, som åbner virtuelt kontor i Second Life.
Virksomheder som Toyota, Adidas, Sony BMG og Sun Microsystems er allerede repæsenteret i den virtuelle virkelighed.