Farum-selskabet NetDesign melder hus forbi i de omfattende problemer med DR Byens IP-telefoni-løsning, som har fået frustrerede DR-medarbejdere til at rive sig i håret.
Det var NetDesign, der i august 2004 vandt ordren på mere end 50 millioner kroner om levering af IP-infrastruktur, trådløse lokalnet og IP-telefoni til DR i Ørestaden.
- Vi har leveret et Cisco IP-telefonisystem til DR Byen, og den leverance har ikke været en del af problematikken. Det er der fuld enighed om mellem os og DR's ledelse, oplyser teknisk direktør i NetDesign, Bent Lytsen.
Når DR Byen er fuldt udbygget skal IP-netværket levere lyd, video og telefoni til den enkelte arbejdsplads via forbindelser med en hastighed på en gigabit per sekund.
Software-problemer
DR bekræfter, at NetDesign ikke kan klandres for fejlene.
- Problemerne ligger faktisk slet ikke i det nye IP-telefoni system. Det afgørende problem har været det delay (forsinkelse, red.) der opstod i live interviews. Og det problem opstod på grund af en fejl i den software, som konverterer telefonsamtalerne fra IP-signaler og over i det digitale format, som vi anvender i lydpulten, forklarer Jens Grove-Rasmussen, der er overordnet projektleder hos DR.
Ifølge projektlederen har akilleshælen altså slet ikke været IP-telefonien, men derimod forsinkelsen ved konverteringen mellem de forskellige typer af samtaler over det digitale netværk.
- Der er tale om en software fejl hos vores udenlandske leverandør af dette system, men vi mener, at fejlen er løst på nuværende tidspunkt. Der har nok været flere børnesygdomme end man kunne have forventet, men overordnet set har Danmarks Radio ikke fortrudt valget af system, siger Jens Grove-Rasmussen.
Systemet var i øvrigt er allerede installeret i første etape af DR-byggeriet, det såkaldte segment 1, men her kunne man ikke konstatere forsinkelserne som et problem
Aflysning af programmer
Problemerne har rejst vrede røster i DR, efter DR København forleden måtte aflyse ’Debat på 4’eren’ og diverse rådgivningsprogrammer i morgenfladen, hvor lytterne kan ringe ind.
I et blogindlæg på Danmarks Radios hjemmeside skrev chefen for P4 København, Suzanne Moll, at telefonlinien var håbløs: ”Der var så stor forsinkelse på telefonlyden, at det nærmest lød som om vi var igennem til Venezuela eller Australien. Problemet hænger sammen med den computer der håndterer telefonopkald i programmet.”
Derpå meddelte Suzanne Moll, at medarbejderne ikke ville sende flere telefonprogrammer fra de nye studier før problemet var løst.