Den amerikanske kæde af elektronikforretninger Best Buy blander sig i koret af selskaber, der vil forsøge at bryde Apples de facto monopol inden for digital musik via kombinationen mellem iPod og iTunes.
Ifølge Best Buy skal løsningen baseres på RealNetworks’ abonnementsservice Rhapsody, der er designet til at fungere sammen med den seneste række af musikafspillere fra firmaet Sandisk.
Løsningen vil i så fald komme til at fungere på stort set samme måde som iPod/iTunes.
Langt fra den første
Flere producenter har forsøgt at slå huller i Apples dominerende markedsposition på området for digital musik.
ITunes har en markedsandel på 88 procent af alle legale musik-downloads i USA, mens iPod tegner sig for cirka halvdelen af solgte afspillere. Sandisk er en væsentlig mindre nummer to i det marked.
Best Buy er dog langt fra alene om at ville slå Apple.
Inden for de seneste par måneder har både Microsoft, Nokia, Sony Ericsson og Samsung været på banen med planer om at tilbyde en musik-downloadtjeneste, der kombineres med en afspiller. Især Microsoft er godt i gang med at profilere dets nye Zune-løsning.
Både Best Buys download-tjeneste og Sandisks nye Sansa e200R Rhapsody afspiller er planlagt til at gå i luften den 15. oktober.
Gratis abonnement
Som et led i markedsføringen af den nye kombination af musikforretning og afspiller vil Best Buy tilbyde forbrugere, der køber Sandisk-afspilleren et gratis abonnement til musikforretningen i to måneder.
Brugerne får således ubegrænset adgang til millioner af sange.
Træerne vokser dog ikke ind i himlen. Brugerne vil nemlig ikke være i stand til at aflytte sangen efter de to måneder, med mindre de inden da har valgt at fortsætte abonnementet udover gratisperioden.