Gratis eller næsten gratis bliver det nye mantra for de såkaldte Content Management-systemer (CMS), og det koncept vil ikke alle producenter overleve.
- Tendensen er, at de grundlæggende CMS-systemer fremover foræres væk, og kunderne så køber de branchemoduler, de har brug for, siger Lars Pedersen, partner og teknologichef, BNP Consulting.
BNP har for femte år i træk offentliggjort en analyse af markedet for Content Management-systemer (CMS) og portalprodukter.
- Vores vurdering er, at en blodig fremtid venter for de CMS-leverandører, der ikke kan tilpasse forretningen. De må forberede sig på et marked, der er presset af både store og mindre leverandører, siger Lars Pedersen.
Open source presser prisen
Content Management-systemer (CMS) gør det muligt at publicere indhold på internettet eller virksomhedens intra- eller extranet.
Anskaffelsen af disse systemer er ofte en bekostelig affære, men de senere år er der kommet CMS-systemer baseret på open source, hvilket bringer prisen ned for kunderne og ofte også antallet af tilknyttede udviklere op til platformen.
- Markedet er dikteret af, hvordan dialogen er til den enkelte platform, og der står open source-systemerne stærkt, fordi der ofte er en stor tilknyttet community omkring disse åbne platforme, siger Lars Pedersen.
Kundebasen er også vigtig.
En partner smider ikke seks måneders udvikling efter et modul til et CMS-system, hvis ikke systemet har en anseelig kundebase.
Presser danske leverandører
Ifølge BNP kan Microsoft for en meget billig penge tilbyde for eksempel Sharepoint Portal Server på intranet med de faciliteter, der er interessante for mellemstore virksomheder, hvis virksomheden i forvejen er dedikeret kunde hos Microsoft.
- Hvis du får sådan et system næsten gratis fra Microsoft, så bliver det svært at retfærdiggøre at betale måske 100.000 kroner for et andet system. Implementerings-omkostningerne forsvinder ikke, men hvis ikke en virksomhed er interesseret i at lave nogle helt unikke ting, så kan sådan et standardprodukt være alt rigeligt, mener Lars Pedersen.
Både Microsoft og open source-initiativerne vil ifølge BNP presse mellemstore leverandører på det danske marked som Sitecore og Synkron.
Microsoft har ikke i detaljer løftet sløret for en tidsplan for de kommende produkter, men den har annonceret, at programpakken kommer til næste år, selv om det oprindelig blev lovet, at den kom i år.
Bedre integration
Ifølge BNP's analyse vil portal- og CMS-produkterne fra Microsoft være mere integreret i et og samme produkt end tidligere, og det er mere end de andre tilbyder.
- Herhjemme er der ingen, der kan følge med Microsoft udviklingsmæssigt. Selskabet kommer også med BI (Business Intelligence, red.) i samme programpakke, og det kan man altså som en 30 mands virksomhed i Danmark ikke følge med til, siger Lars Pedersen.
Open source-miljøet har i løbet af de sidste mange år tilbudt grundlæggende CMS-systemer uden licensomkostninger.
Kunden køber så forskellige horisontale eller vertikale moduler som for eksempel advokat, vognmand, bager et cetera.
- Rigtig mange CMS-leverandører spekulerer på at lægge det med gratis basissoftware ind i strategien. Hvis nogle af leverandørerne synes, at markedet er hårdt nu, så bare vent. Det bliver anderledes - og hårdere for dem, som ikke kan omlægge forretningen, lover BNP's teknologichef Lars Pedersen.
De fire største danske CMS-leverandører er ifølge analysen Dynamicweb Software, Sitecore, Synkron og
Composite.
De tre største internationale CMS-leverandører er ifølge Metagroup EMC Documentum, Interwoven og Vignette.
BNP afholder i samarbejde med Computerworld et seminar 21. november i København, hvor de bedste af de 38 testede CMS-systemer i BNP's undersøgelse bliver offentliggjort.